Historie

Slavehandel (undskyldning?)

10. marts 2023 af Annicca (Slettet) - Niveau: B-niveau
Hej. Jeg skal i historie komme med 5 argumenter for og imod, at Danmark bør sige undskyld for slavehandlen/slaveriet.

Jeg har svært ved at finde præcis 5 argumenter for og imod.
Det jeg indtil videre har er: “Det ville ikke give mening, at undskylde til nogen, der faktisk ikke selv har være involveret i det - hvis DK giver en undskyldning, giver vi den jo ikke til dem, der har været udsat for selve slaveriet, men deres efterkommere - om det så er 3.,4. eller 5. generation”


Nogen der har nogle korte argumenter?

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. marts 2023 af ukendtbruger2

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #2
10. marts 2023 af SuneChr

Det kan udvikle sig til en glidebane med uoverskuelig konsekvens, hvis vi gennem historien skulle undskylde for forhold, der i samtiden ikke sattes spørgsmålstegn ved.
Vi lever i en tid, hvor vi søger retfærdighed for hændelser i både fortid og nutid. Nutiden rummer utallige
forhold, hvor en undskyldning ville være på sin plads og komme dém tilgode, som ér ramt af uretfærdighed.
Skulle historien skrives om set i nutidens krænkelseskultur, og efterkommere af de hærgende vikinger
have undskyldning og evt. erstatning, - det mener jeg ikke, at noget samfund kan honorere.
En undskyldning indebærer, at den, der giver den, påtager sig et ansvar for en hændelse, som vedkommende aldrig har været en del af.
Ja, slaveriet er et meget grimt kapitel, som vi helst ville være foruden, - men de fine palæer i indre København var sandsynligvis ikke opført uden !


Skriv et svar til: Slavehandel (undskyldning?)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.