Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Enzymkinetik Michaelis-Menten plot - (Km-værdi) - Lineweaver-burker-plot

25. marts 2025 af CK3

Hej

Jeg er igang med SRP i Kemi A og Biologi C. Mit emne er Enzymkinetik, jeg skal lav en efterbehandling af de mit vedlagte data, idet det undersøges om data følger Michaelis-Menten-modellen. Laktase er mit enzym og mit substrat er Ortho-Nitrophenyl-β-D-galaktopyranodid (oNPG). Jeg har nu lavet en regression, udfra michaelis-menten ligningen. Udfra min datapunkter får jeg en lille R^2-værdi på 0.8967, vis jeg tager den sidste datapunkt med. Hvis jeg fjerner mit datapunkt får jeg en bedre R^2-værdi på 0.96 og punkter ligger derved også pænner på grafen. Jeg har 2 problemmer:

1. Kan jeg fjerne det ene datapunkt, især når jeg ikke har særlig mange datapunkter til at starte med? Jeg har lavet et boksplot, hvor den siger den sidste værdi er en outlier, den jeg også vil fjerne (Nu har jeg jo ikke matematik, men kemi og biologi, så ved ikke om det overhovede giver mening at have med, da det er en matmatisk model, men igen det er Michaelis-mente-ligningen jo også)

2. Jeg har lavet et lineweaver-burker-plot udfra alle datapunkter, hvor Km bliver 1.92 og min Km-værdien 10.36 fra michaelis-menten plottet - hvilket også er meget højt. Udfra min forståelse burde Km på de to grafer ligne hinanden forholdsvis og det gør de jo ikke. Når man kigger på Km-værdien på michealis-mentes-plotte uden det sidste datapunkt giver det 1.835, så det er jo markant pænere. Hvis jeg ikke fjerner mit sidste datapunkt, hvad er forklaringen på at Km er så meget større?

Lineweaver-burker-plot danner en R^2 værdi på 0.9954, så datapunkter ligger tilnærmelsesvis på linjen, så enzymet (laktase) følger Michaelis-Menten-kinetik.

Håber i kan hjælpe og min forklaring giver mening :D

Skriv et svar til: Enzymkinetik Michaelis-Menten plot - (Km-værdi) - Lineweaver-burker-plot

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.