Differentiering

En virksomhed, der ønsker at benytte differentiering som deres konkurrencestrategi, vil lægge deres fokus på at have et unikt produkt, og samtidig henvende sig til en stor målgruppe. Når man vælger at fokusere på det unikke produkt, giver dette virksomheden mulighed for at kunne tage en højere pris for produktet i forhold til de virksomheder på markedet, der benytter sig af konkurrencestrategien ”omkostningsleder”.

Man kan som virksomhed differentiere sig på flere forskellige måder. Man kan sørge for at produktkvaliteten og funktionen af det givne produkt ligger højere end hos konkurrenterne på markedet. Hvis man som virksomhed har skabt et brand eller et image for virksomheden, som gør det moderne, kan dette typisk også differentiere virksomhedens produkt fra andre konkurrenter. Til sidst vil kundeservice og forhandlernetværk også være med til at differentiere den givne virksomheds produkt.

Eksempler på virksomheder der benytter differentiering

  • Apple
  • Carlsberg
  • Ecco
  • Sony