Fokuseret differentiering

En virksomhed, der benytter fokuseret differentiering, vil igen lægge vægt på at have et unikt produkt, men samtidig vil de kun henvende sig til en lille del af markedet. Her er der typisk tale om virksomheder, der henvender sig til meget specifikke segmenter, som f.eks. folk med meget høj indkomst eller veganere. Ligesom ved virksomheder, der benytter omkostningsfokus som konkurrencestrategi, vil denne type af virksomhed nemt kunne få opbygget relationer til deres kunder, som medfører, at man typisk vil have mere loyale kunder.

Her er der også typisk tale om kunder, der lægger vægt på en meget høj kvalitet, og de er mere end villige til at betale prisen for produkterne, så længe de får det de gerne vil have. Når det kommer til leverandørvalget til disse højkvalitetsprodukter, vil man som virksomhed typisk vælge ”den bedste af de bedste”, da det er, hvad kunderne forventer af produktet.

Eksempler på virksomheder der anvender fokuseret differentiering

  • Louis Vuitton
  • Rolex
  • B&O
  • Hotel D’Angleterre i København
  • Chanel
  • Mont Blanc