Infografik: Computerbrug i timen

Når klokken ringer ind, og eleverne på de gymnasiale uddannelser gør sig klar til undervisning, er det for 99 % af dem ikke længere blyanten, de spidser, men i stedet computeren, de tænder. At det er tilfældet, kommer nok ikke bag på mange. Med smarte noteprogrammer, som eksempelvis OneNote, er der for eleverne mange fordele ved at benytte teknologien. Alle noter kan samles ét sted, og det er rigtig smart.

Vores indtryk er dog, at eleverne bruger computeren til andet end blot at notere lærerens guldkorn. Vi tror, at internettets mange fristelser er noget, eleverne har utroligt svært ved at styre udenom. Netop dét har vi derfor sat os for at undersøge.

I efteråret 2014 spurgte vi hele 786 elever på de gymnasiale uddannelser, hvad de bruger deres bærbare computer til i undervisningen. Ikke overraskende bruger en hel del også computeren til alt muligt andet, end det der egentlig er meningen. Vi har lavet en sjov lille grafisk opstilling, der viser, hvad eleverne faktisk bruger computeren til, når de ikke skriver noter.

Se bl.a. hvor mange, der bruger computeren til sjov og ballade i undervisningen. Se forskellen på hvad drenge og piger bruger computeren til, find ud af om det er stx’ere, htx’ere, hhx’ere eller hf’ere, der spiller mest i timerne og meget mere!

Deltag i debatten i forummet.