Fysik

spg om strøm og magneter.

19. april 2015 af YuriKang (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Bare lige et par opg jeg ikke kan finde svar til, eller ikke forstå svarene til:

1) Hvilke 3 ting afgør hvor kraftig en elektromagnet er?

2) Hvad gør strømmen i spolen ved småmagneterne i jernet?

3) Hvilke 3 ting agør hvor stor spænding man får ud af induktion?


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. april 2015 af hesch (Slettet)

1)  Det er et vrøvlespørgsmål. Det kunne ligeså godt stilles: Hvilke ting afgør hvor kraftig elektricitet er?
Menes der så: Hvor kraftig er strømmen? spændingen? effekten?
Som elektricitet har strøm, spænding og effekt, har magnetisme magnetisk induktion, magnetisk feltstyrke og magnetisk energitæthed. Hvis jeg nu antager, at der i 9. klasse menes magnetisk induktion (B-felt, målt i Tesla), er svaret:

Strømstyrke + antal vindinger + magnetisk kredløbs udformning (stangmagnet, hesteskomagnet, osv.)

2)  Den ensretter ("enscirkulerer") elektronspinnet i jernet.

3)  Der er fire ting (gældende for spolen, som spændingen induceres i):  Frekvens, vindingstal, areal og B-felt i det inducerende magnetfelt.  Transformatorformlen siger:

Ueff = 4,44*f*N*A*B  (for sinusformet spænding).
Man kunne samle (A*B) til een ting, nemlig magnetisk flux (målt i enheden Weber). Men man kunne også samle (N*A*B) til een ting, nemlig fluxvindingstal: Sådan er der så meget med at tælle afgørende ting.

    
 


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. april 2015 af mette48

#1 synd du ikke kender niveauet i 9. klasse, dine svar er ikke meget værd for en 9.kl. elev

#0 læs om magnetisme i din fysikbog. Der kan du finde svarene.


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. april 2015 af hesch (Slettet)

#2: Dit svar er da ikke mere bevendt, for mon ikke YuriKang allerede har bladret fysikbogen igennem, uden at kunne finde fornuftige svar?

Jeg forstår ikke, at når man i 9. klasse under elektricitetslære kan lære om volt, ampere, effekt og modstand, hvorfor kan man så ikke under magnetismelære lære om H-felt, B-felt, energitæthed og magnetiske kredsløbs ledningsevne?  Det er jo nærmest en analogi.

Men tager vi spørgsmål 3), håber jeg da at YuriKang siger til sin fysiklærer: Hov, hvad var det med de fire ting? Så kan fysiklæreren (der heller ikke lærte det i 9. klasse, og ej heller siden) bladre rundt i sin fysikbog fra lærerseminariet.

Mig er det ikke synd for.


Skriv et svar til: spg om strøm og magneter.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.