Debat
Matematik på A+ eller A?
Her er nogle råd til jer:
Jeg selv valgte at tage A-A vejen hvilket jeg har fortrudt, da det betyder jeg får en ekstra mundtlig eksamen her i 3g, så jeg får 5 mundtlige i alt. Mine klassekammerater derimod, skal kun op i fire, da selv om de har matematik i år på A niveu, så gælder den årsprøve som de var oppe i 2g for en af de 10 eksamner man skal have i alt, hvor min skriftlige årsprøve i matematik sidste år ikke gælder som en af de 10 eksamner.
Mit råd er derfor, lad hver med at tage matematik A fra 2g, da det kun er at gøre det sværre for en selv. da alle de negative sider er.
1) undervisningen foregår på højere niveu, og dermed er det man lære også sværre
2) man skal op to dage skrifteligt. 4 timer med hjælpemidler og 2 timer uden hjælpemidler
3)Flere afleveringer (ca. 2 om året)
4) Dobbelt så stort mundtlig og skriftligt eksamens pensum til eksamen i 3g.
5) En ekstra mundtlig eksamen i 3g
6) Man skal også være sikker på at man vil have matematik på A niveu i 3g, da man ikke kan ombestemme sig i 2g, som hvis man havde haft matematik på B niveu
Den eneste positive side er: At hvis man skal læse matematik på universitetet har man i starten et forspring (Men hvor mange gider læse matematik på universitetet?)
Derfor siger jeg, tænk jer lige en ekstra gang om inden i vælger matematik på A+
Svar #1
21. marts 2004 af 404error (Slettet)
Man må jo også huske på, at mange faktisk finder faget spændende og vælger det af den grund. En særdeles positiv ting ved A+ er jo netop, at man har lejlighed til at gå mere i dybden og se tingene i en mere naturlig rækkefølge. Og det er ikke kun nyttigt for kommende matematikere - det er nyttigt for alle, der ønsker en uddannelse med et vist element af matematik i sig.
Dog, hvis man ikke bryder sigom faget, men alene har brug for matematik A for at komme ind på drømmeuddannelsen, skal man selvfølgelig tænke sig om en ekstra gang, hvis man overvejer A+.
Svar #2
21. marts 2004 af Jean
>Den eneste positive side er: At hvis man skal læse matematik på universitetet har man i starten et forspring (Men hvor mange gider læse matematik på universitetet?)
Tja, jeg kunne nu godt finde på det :)
Desuden er jeg ikke sikker på at det er et forspring, idet jeg er ret sikker på at alle der vælger at læse matematik på universitetet har haft matematik på A+. Jeg vil derfor nærmere betegne det som et handicap hvis man ikke har haft det og vil læse matematik på universitetet.
Det er en udbredt misforståelse, at det kun er matematikere, som har brug for matematik. F.eks. økonomer, biologer, geologer, fysikere, astronomer, dataloger....
Svar #3
21. marts 2004 af Cas_sen (Slettet)
Men det er rigtigt at man skal tænke sig GODT om når man vælger valgfag, fx på HH:
Man skal op i 7 eksamener alt i alt hvor de 3 A-fag er 100% sikre i skriftligt.
Tag et eksempel:
Jeg har matematik & erhvervsøkonomi på A-niveau. det betyder jeg kan komme op i følgende eksamner maj-juni:
Matematik, skriftligt *
Matematik, mundtligt
Erhvervsøkonomi, skriftligt *
Erhvervsøkonomi, mundtligt
Dansk, skriftligt *
Dansk, mundtligt
Erhvervsret, mundtligt
Internationalt økonomi, mundtligt
Virksomhedsinformation, mundtligt
Sanmfundshistorie, mundtligt
hvor * er 100% sikre
Dvs. jeg skal op i 3 skr og 4 mundtlige, og jeg ikke skal op i 3 af de 10.
-------------------------------------
Hvis man som nogle så havde valgt afsætning og IT på a-niveau, så ser situationen sådanen ud:
Afsætning, mundtligt *
IT, mundtligt *
Dansk, skriftligt *
Dansk, mundtligt
Erhvervsret, mundtligt
Internationalt økonomi, mundtligt
Virksomhedsinformation, mundtligt
Sanmfundshistorie, mundtligt
hvor * er 100% sikre
Dvs. de skal op i 1 skr og 6 mundtlige, og de ikke skal op i 1 af de 8.
-----------------------------------
det betyder altså en del, men som #1 vælg efter interesse, og lad vær med at spekulere så meget :-) interesse = godt resultat i de fleste tilfælde
Svar #4
21. marts 2004 af Mads^^ (Slettet)
Svar #5
21. marts 2004 af Jean
Svar #6
21. marts 2004 af sontas (Slettet)
Svar #7
21. marts 2004 af 404error (Slettet)
Svar #8
21. marts 2004 af Mads^^ (Slettet)
Det kan jeg simpelthen ikke forstå. Ligegyldigt hvad, så vil din karakter altid blive givet ud fra resten af ens klassen evner indenfor et givet fag. Vi er enige om at det er forkert at give karakterer på denne måde, men sådan vil de altid blive givet. Derfor vil det altid bedre kunne betale at gå i en dårligere klasse.
Udover det... Det kan godt være at det bare er min skole, men jeg har absolut ikke indtrykket at de som har A+ kan mere end jeg sig selv eller andre af de bedre elever fra mit hold kan. Det at have matematik A+ er for mig at se mere en mulighed for at ødelægge sine karakterer samt at kunne tro man er bedre end folk på normalt A niveau med bedre karakterer...
Svar #9
21. marts 2004 af 404error (Slettet)
Svar #10
21. marts 2004 af Lurch (Slettet)
For det første var det i mit tilfælde laaangt fra alle de "kloge" der avr samlet :) der var nok flere klaphatte end der var nørder.
Som det er blevet sagt før, så for man en meget bedre og mere logisk rækkefølge i sin gennemgang af gymnasie matematikken, da man kan tilrettelægge sit 2 årige forløb fra starten, og der ingen pensumrestriktioner er for hvad man skal have det første og det andet år.
Jeg ved at A+ går meget mere teoretisk i dybden end A. Mange flere beviser og grundlægende forudsætninger for hvad man egentlig laver, end bare at regne en masse opgaver.
En mulig ulempe er dog at du skal op i 3 års pensum hvis du skal op i mundtlig. A niveau skal kun op i 1 år. Tilgengæld kan man jo sige at der i A+ indgår en del af pensum fra alle 3 år, dvs en masse relativt simpelt og noget af det mere hardcore. På A er det kun det mere hardcore man kommer op i, rumgeometri, integraler, differentialligninger osv.
Svar #11
21. marts 2004 af madsbs (Slettet)
Svar #12
21. marts 2004 af Majs (Slettet)
Til alle jer der kommer med den kommentar, at der er nogle der faktisk finder matematik spændene vil jeg lige tilføje at det gør jeg faktisk også selv. Men jeg synes at gymnasiet er uretfæridgt indrettet, at når man vælger at give et fag en ekstra skalle, uden at karakteren får større eller mindre effekt på ens gennemsnit, så kunne man da i det mindste nøjes med fire mundtlige eksamner lige som alle andre gymnasie elever, selv om det også ville betyde, at man kun får 9 karaktere i alt.
Svar #14
21. marts 2004 af Ktulu (Slettet)
"Det er en udbredt misforståelse, at det kun er matematikere, som har brug for matematik. F.eks. økonomer, biologer, geologer, fysikere, astronomer, dataloger.... "
Jeg er nu godt klar over, at jeg skal læse matematik, før jeg kan studere statskundskab (c-niveau - ja det har jeg ikke engang med mit naturfag!) eller økonomi (b-niveau)...
Det bliver spas, jeg har næsten glemt, hvordan man trækker fra og lægger til. Det er noget med mente osv. ik? og så har jeg ikke flere fingre tilbage...
Svar #15
21. marts 2004 af Niels (Slettet)
"Ligemeget hvad tror jeg man kan være helt sikker på at mat A+ ikke hjælper på ens karakter i faget."
Gennemsnitet er højere for de 3-årige end i forhold til de 1-årige. Så vidt jeg husker er det tæt på 1 karakter.
Det kan man jo så sige nok hænger sammen med at det ofte er de bedste som vælger dette. Men på den anden side kan man jo sige dit argument:
"Ligegyldigt hvad, så vil din karakter altid blive givet ud fra resten af ens klassen evner indenfor et givet fag. Vi er enige om at det er forkert at give karakterer på denne måde, men sådan vil de altid blive givet. Derfor vil det altid bedre kunne betale at gå i en dårligere klasse."
Ikke helt passer. Når gennemsnit får bedre karakterer må det jo også kunne betale sig at gå i en A+ klasse, eller hvad?
Personligt syntes jeg at man på A+ er bedre stillet end andre. I hvertfald på mit gymnasium. Jeg så deres prøve (alm. A) til terminsprøve med hjælpemidler, syntes sværhedsgraden på vores uden hjælpemidler var tæt på sammen niveau. Men dette hænger selvfølgeligt sammen med læreren og gymnasiet. Men gennemgående syntes jeg de opgaver de sidder og sveder med er relativt lettere end vores. Jeg tror dette hænger sammen med at vi har fået gennemgået tingenen på en anden måde. Fx i en logisk rækkefølge som gør man pludseligt kan se de llidt større linjer.
Svar #16
21. marts 2004 af Mads^^ (Slettet)
Min overbevisning er bare at alt for mange tager matematik A+ og dør på det. Det har jeg set med mange fra min egen skole...
Svar #17
21. marts 2004 af Jean
Svar #18
21. marts 2004 af starF (Slettet)
Svar #20
22. marts 2004 af rvsj (Slettet)
Jeg vil nu også sige at hvis man skal bruge A for at have A på papiret, så tag det almindelige A niveau. Men skal man bruge matematik i sin fremtidige uddannelse så kan jeg klart anbefale A+, man får regnet flere og sværere opgaver med fx. forskellige grene af infinitisemalregningen (sp?!), plus at man bliver mere vant til at se beviser blive gennemgået og forstå dem. Derudover er det heller ikke nødvendigvis kun en fordel hvis der er "svagere" elever i klassen da det kan være med til at sætte tempoet gevaldigt ned, hvilket kan være enormt frustrerende.
Sidst men ikke mindst skal man ikke undervurdere de større afleveringer, at blive bedre til at formulere sig matematisk er ikke en dårlig ting, tværtimod..