Fysik

Opdrift

13. april 2014 af Linnese (Slettet) - Niveau: A-niveau

Er der en, der kan hjælpe mig med denne opgave, som jeg er gået i stå med:

En isflage med rumfanget 18m3 flyder i havet. Havvandet har densiteten 1025 kg/m3.

a) Begrund, at islflagen kan bære en isbjørn med massen 450 kg. 

Jeg har beregnet massen af isflagen ved at slå is' densitet op i en Databog og brugt formlen ρ=m/V, dernæst har jeg lagt massen af isflagen og isbjørnen sammen, men hvordan beregner jeg massen af det fortrængte havvand?


Svar #2
13. april 2014 af Linnese (Slettet)

Jeg forstår det ikke, fordi der er ikke er så meget forklaring. Hvordan beregner jeg massen af det fortrængte havvand?


Svar #3
13. april 2014 af Linnese (Slettet)

#1 Tak for linket, der er en masse udregninger, men jeg forstår ikke indholdet og fysikken bag det.


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. april 2014 af peter lind

Massen af det fortrængte havvand = masse af isflage+bjørn ifølge arkimedes lov


Svar #5
13. april 2014 af Linnese (Slettet)

Okay, jeg er stadig ikke helt klar på, hvordan jeg skal løse opgaven, men jeg har gjort således indtil videre:
Jeg beregner isflagens massen med formlem mis=ρ*V=917 kg/m3*18m3=16506 kg.
Massen af isflagen og isbjørnen er 16506 kg+450 kg = 16956 kg. Og dette er lig massen, af det fortrængte vand.

Jeg er gået lidt i stå her. Fra en anden tråd har jeg læst, at Isflagens vægt og isbjørnens vægt skal så være mindre end massen af 18m3 havvand, men hvorfor 18 m3?

Spiller det nogen rolle, hvor meget af isflagen, der er nedsænket i vandet?


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. april 2014 af peter lind

Fordi hvis vægten er større end vægten af de 18 m3 kan opdriften ikke bliver stor nok til at bære bjørnen+isflage. Den vil synke


Svar #7
14. april 2014 af Linnese (Slettet)

Men det er isflagen, som har et volumen på 18 m^3, og der fortrænges ikke 18m^3 havvand.
Og skal ikke anvende archinedes lov?

Brugbart svar (0)

Svar #8
14. april 2014 af peter lind

Hvis vægten af isflage + isbjørn er større end vægten af 18 m3 havvand er opdriften ikke stor nok til at give den nødvendige opdrift. Isflagen kan jo ikke så godt fortrænge mere vand ende den fylder


Svar #9
14. april 2014 af Linnese (Slettet)

Det giver menig, tusind tak!

Skriv et svar til: Opdrift

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.