Kemi

Aminosyre-sidekæder ladning og polaritet

18. april 2014 af HTXguy (Slettet) - Niveau: B-niveau

hej!

Der er noget jeg ikke helt kan forstå. Jeg har lavet en TLC på nogle aminosyrer. 
Hvor langt de enkelte aminosyrer vandrer afhænger af aminosyrernes polaritet, og de må ikke have en nettoladning på 0 fordi de så ikke vil vandre. 

Hvordan hænger det lige sammen?
Jeg har altid fået af vide at polaritet og "ladningen" af et molekyle bestemt ikke er det samme..

Vh HTXguy


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. april 2014 af MikkelRytter (Slettet)

Du har fuldstændigt ret. Et molekyle kan sagtens vandre op af en TLC plade også selvom den ikke har en ladning på 0 (f.eks. lidokain). Dette skylles bl.a. induseret elektronforskydninger og partielt ladede atomer. 

Dog skal det lige siges, at den stationære fase på en TLC place ofte er polær, og derfor vil ladede molekyler have lettere ved at bevæge sig op af pladen.

Hvis man absolut skal sammenligne polaritet og ladning kan man sige at ladede molekyler i stor stil næsten altid er polære (ved faktisk ikke om man kan finde ladede molekyler, der ikke er polære)

Ikke ladede molekyler kan både være polære og upolære, og det afhænger bl.a. af de forskellige atomers elektronegativitet. 

Er det din lære, der siger at nettoladningen skal være 0? 


Svar #2
20. april 2014 af HTXguy (Slettet)

Hej.

Omvendt. Min lærer siger at nettoladningen ikke må være lig 0. 

Vh HTXguy


Skriv et svar til: Aminosyre-sidekæder ladning og polaritet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.