Fysik

Densitet

24. april 2014 af Matematikersjovt (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hvis man har et materiale med densitet af atomer ρ, kigger på et volumenelement V og udregner:

ρV

Så får man selvfølgelig forskellige resultater afhængig af, hvor stort et volumenelement V er. Lad os sige, at V er meget meget lille, således at produktet giver f.eks.

ρV = 0.001

I dette tilfælde kan produktet vel ses som sandsynligheden for at finde et atom i det lille element V. 

Men det, at det kan ses som en sandsynlighed, kan når størrelsen af V bliver tilstrækkelig stor, da produktet kan blive over 1. Hvordan er det overgangen mellem en sandsynlighed og et antal af atomer sker som produktet  ρV bliver større og større? Det der sker er vel på en eller anden måde, at der er muligheden for, at der er flere end 1 atom i V, således at der i gennemsnit er ρV atomer, men jeg er ikke sikker. Det er lidt ligesom binomialfordelingen, hvor gennemsnittet er Np.


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. april 2014 af peter lind

Massefylde hører ind under dagligdagens fysik og bruges normalt slet ikke ved så små mængder at man kan tælle atomerne. En undtagelse: I krystaller sidder atomerne i pæne ordnet strukturer, hvilket giver mulighed for at tale om massefylde


Svar #2
24. april 2014 af Matematikersjovt (Slettet)

Nej ved så små mængder mister ordet lidt sin betydning fordi densitet implicit betyder, at vi har midlet over et volumen stort nok til at repræsenteres gennemsnitlige opførsel over mange atomare afstande.

Men jeg har altså et system, hvor det rent faktisk har en betydning, om massefylden gange et lille volumen kan anses som en sandsynlighed. Er du enig i dette?


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. april 2014 af peter lind

Jeg kender ikke dit system, så det kan jeg ikke udtale mig om


Svar #4
25. april 2014 af Matematikersjovt (Slettet)

For et givent system med densitet ρ. Hvis man tager et tilpas lille volumen dV så produktet ρdV<<1. Kan det så fortolkes som en sandsynlighed for at finde et atom i elementet dV?


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. april 2014 af peter lind

I almindelighed nej


Skriv et svar til: Densitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.