Dansk

Eksamen dansk

21. maj 2014 af SimoneDV - Niveau: 9. klasse

Hejsa :-) Jeg skal snart op til eksamen i dansk mundtlig. Jeg har trukket romantikken, og ud fra det har jeg valgt et eventyr af H.C. Andersen, som hedder "Tepotten". Så jeg ville lige hører, om der var nogle som evt. kunne fortælle mig, hvorfor man skrev eventyr i romantikken, og hvad er sammenhængende er med eventyr og romantikken? :-) Mvh. Simone 


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. maj 2014 af NoName12345 (Slettet)

Romantikken var lige efter, at Danmark havde været i krig med England og tabte. Man følte sig meget lille, og de fleste danske kunstnere fra den tidsperiode forsøgte derfor at fremstille Danmark fra den bedste side. Derfor er sproget ofte meget beskrivende og "pussenusset", som min dansklærer siger. Mange ting bliver besjælet(såsom dyr der kan snakke og andre ting, som får en menneskelig "sjæl"), og man ser tilbage på dengang Danmark var noget(Vikingetiden). Kendetegnene for Guldalderen er derfor, at alting bliver beskrevet som smukt og fredeligt, og man "glemmer" at nævne de negative ting. :-)


Svar #2
22. maj 2014 af SimoneDV

Okay. Tusind tak for dit svar :-)

Skriv et svar til: Eksamen dansk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.