Biologi

Ikke-allele gener, rene linjer, homozygote

21. juni 2014 af gariban - Niveau: C-niveau

Hej SP.

Sidder her med min biologibog, og bogen bruger disse tre udtryk:

Ikke-allele gener, rene linjer, homozygote

Er der forskel på dem? Og hvis der er, hvad er det så?

Og omvendt, er Alelle gener, hybrider og hetorozygote gener det samme?

Håber I vil hjælpe :D


Svar #1
21. juni 2014 af gariban

:(


Brugbart svar (1)

Svar #2
22. juni 2014 af Proprium (Slettet)

Jeg kan ikke huske alle udtrykkene, men her er lidt brudstykker af min hukommelse, hehe.

Et kromosompar består af to kromosomer, et paternelt nedarvet kromosom (et kromosom fra far) og et maternelt nedarvet kromosom (et kromosom fra mor). Kromosomerne indeholder gener, det vil sige dele af DNA, som indeholder "opskriften" på proteiner. Gener, som findes på et specifikt sted (et locus) på et kromosom og som koder for samme egenskaber, kaldes allelle gener; således indeholder eksempelvis locus 1 allellerne A og a og locus 2 allell B og b. En allel er derfor en genudgave. Ikke-allelle gener er gener, som findes i forskellige loci på et givent kromosom eller på forskellige kromosomer. 

Homozygoti betyder, at et kromosompar indeholder to ens alleller i et givent locus. For eksempel indeholder locus 1 allellerne A og A og locus 2 allellerne B og B. Dette i modsætning til heterozygoti, hvor der i et locus findes to forskellige genudgaver.

Allelle gener, heterozygote og hybrider er ikke de samme betegnelser, men det er nødvendigt at forstå dem alle for at forstå den større sammenhæng. En hybrid er en krydsning, det vil sige et "produkt" af forskellige faktorer. Du kan læse mere om termen "hybrid" her: 

http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Genetik_og_evolution/Genetik/hybrid 

Du kan eventuelt læse mere om rene linjer her: 

http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Genetik_og_evolution/Genetik/linje


Svar #3
22. juni 2014 af gariban

Det var virkelig en stor hjælp!! TAK! :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. juni 2014 af Proprium (Slettet)

Selv tak. :-)


Skriv et svar til: Ikke-allele gener, rene linjer, homozygote

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.