Biologi

Biologi eksamen

22. juni 2014 af Lassekjaer1996 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Har fået følgende spørgsmål til Biologi eksamen, som jeg gerne vil have hjælp til at svare på.

- Vurdere hvordan mutationer kan ændre hvordan egenskaber udtrykkes

- Diskutere hvorfor mutationerne ikke forsvinder i vores samfund


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. juni 2014 af ioxer

jeg prøver, at forklare det til C-niveau. Jeg aner ikke hvor meget, man skal vide på C-niveau, men here it goes

1)

Du har et gen, der koder for dannelsen af et specifikt protein. Dette protein kunne eksempelvis være ansvarlig for opretholdelsen af en normal nyre-funktion. Hvis der sker en mutation i dette gen, vil proteinet blive fejldannet, eller slet ikke blive dannet (non-sense medieret decay), og du vil ikke kunne opretholde en normal nyrefunktion.

2)

jeg synes, det er et ret mystisk spørgsmål. Hvis man tænker på, at hver celle i vores krop ar 5-6 milliarder DNA, og at vi har DNA-polymeraser overalt på DNA'et, der transkriberer døgnet med over 10 nukleotider pr. sekund, og replikerer døgnet rundt med en hastighed på over 50 nukleotider pr. sekund, så skulle det da være ret usandsynligt, hvis der slet ikke skete en eneste mutation et sted


Svar #2
23. juni 2014 af Lassekjaer1996 (Slettet)

Tak for svaret!

Skriv et svar til: Biologi eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.