Andre fag

Hjælp til skat - hovedkort ....

09. august 2014 af iocus (Slettet) - Niveau: A-niveau

Goddag,

Jeg står og skal søge udeboende SU snart, men i den forbindelse har jeg fået af vide at jeg bør benytte hovedkort for at der bliver taget så lidt skat som muligt :-)

- Hvordan anvender jeg mit Hovedkort?

Mvh.


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. august 2014 af BadBoyBard (Slettet)

iocus,

Har du andet job eller anden indkomst end SU? Hvis nej, så vil mit svar være: "ja", det er dit hovedkort, du skal anvende, da du derved vil få omkring 4,400 kr/mo. skattefrit, og kun skal betale skat af omkring 800kr af din resterende SU. 

Besvarer dette dit spørgsmål?

Bard


Svar #2
09. august 2014 af iocus (Slettet)

Hej Bard
Jeg har ikke noget job endnu - regner med at skaffe et job efter første semester når jeg er faldet tilpas i byen.
Sa til dels tak for dit "ja" nu hvordan skal jeg "installere" mit hovedkort? :-)

Mvh.


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. august 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

det er nemt nok. Du søger SU. SU-styrelsen kontakter Skat for at finde ud af hvad hvor meget der skal trækkes i skat af din SU. Skat "overfører" dit hovedkort til SU. SU-styrelsen beregner og betaler til Skat din skat af din SU hver måned, resten udbetales til dig.

(ja, det kan lyde forvirende. Bemærk at der er forskel på "Skat" og "skat")

Får du et fritidsarbejde ved siden af, så kan/skal, de bruge dit bi-kort til at beregne den skal de skal fratrække.

Skat har lavet en guide for "de unge", se http://www.skat.dk/unge

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. august 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Hey iocus, 

LarsJensen beskriver det faktisk meget godt. Ved du, hvordan du søger SU elektronisk? Hvis ja, så vil SU hjemmesiden typisk spørge dig, om du vil anvende dit bikort eller hovedkort til den SU, du søger. Resten ordner SKAT selv. 

P.s. For at tingene bliver økonomisk optimale for dig, så er det vigtig, at du vælger og bruge dit hovedkort på den kilde, der giver dig mest indkomst. Så se lige, hvad du kommer til at få i løn, når den tid kommer. Hvis du f.eks. får 3,000 kr i løn og de 5,400 kr i SU, skal du anvende dit hovedkort på din SU indkomst og dit bi-kort på din anden indkomst.

Bard


Skriv et svar til: Hjælp til skat - hovedkort ....

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.