Studievejledning

Gymnasiet (første skoledag)

11. august 2014 af Maria10101
Hej,
I slutningen af marts fik jeg tilsendt et brev, hvor der stod, at jeg var optaget på stx. På onsdag skal jeg starte i skole og aflevere en kopi af min dåbsattest og afgangsbevis. Men jeg er ikke døbt. Skal jeg så aflevere noget andet eller slet ikke noget? Please hjælp

Brugbart svar (1)

Svar #1
11. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

Du har så formodentlig en fødsels- eller navneattest?


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

Hvorfor skal du aflevere en dåbsattest og dit afgangsbevis? Det bør absolut ikke være nødvendigt, eftersom du allerede er erklæret egnet af dine folkeskolelærere. Det gjorde jeg i hvert fald ikke, da jeg startede på gymnasiet, og det er kun 3 år siden. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Det varierer muligvis fra skole til skole. I denne introduktion fra Rungsted Gymnasium beder de om sygesikringsbevis og afgangsbeviset fra folkeskolen

http://www.rungsted-gym.dk/nye_elever/info_til_nye_1gere/


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

Ja, det er ganske rigtigt. Det har jeg dog aldrig set før. Så skal jeg ikke kunne gøre mig klog på spørgsmålet, trådstarteren har stillet. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Det er en forudsætning for at blive optaget på en gymnasial uddannelse som STX, at man har afsluttet folkeskolen og søger optagelse direkte efter 9. eller 10. klasse. Afgangsbeviset bruges til at dokumentere dette. En erklæring fra folkeskolelærerne afgivet i 9. klasse er ikke tilstrækkelig dokumentation for, at folkeskoleundervisningen rent faktisk er afsluttet. Dog kunne man måske forestille sig, at de forskellige undervisningsmyndigheder skulle kunne kommunikere direkte med hinanden, så alt dette var på plads ved undervisningens start i 1.g.


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

Nej, det var ikke en forudsætning, da jeg søgte ind på STX for 3 år siden. Mit gymnasium har aldrig set mit afgangsbevis (ret ærgerligt efter min mening), og erklæringen fra folkeskolelærerne var netop nok til, at man blev optaget på gymnasiet. Folkeskolelærernes vurdering af eleven er ikke kun faglig, men vurderingen bestræber sig også på at bedømme elevens sociale kompetencer, og om eleven er moden nok til at indfinde sig på en STX-uddannelse. Om det formelle vedrørende fremvisning af afgangsbevis mv. er blevet ændret har jeg ikke nogen idé om. Jeg ved bare, at det ikke var sådan, da jeg søgte ind på STX i sin tid. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
12. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#6

Jeg bestrider heller ikke, hvordan forholdene var, da du selv blev optaget. Jeg har blot forklaret, at en erklæring fra folkeskolelærere afgivet i sidste halvdel af 9. klasses forløb jo ikke er en dokumentation for, at folkeskolen rent faktisk er blevet afsluttet, således som det påkræves for at kunne starte på en gymnasial uddannelse, og at det er derfor, gymnasierne beder om at se afgangsbeviset. Hvis du googler lidt, vil du se, at der er rigtig mange gymnasier, hvor de beder om at se afgangsbeviset ved starten i 1.g.


Brugbart svar (0)

Svar #8
12. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

Jeg er skam godt klar over, at du ikke bestrider det noget som helst. Det bekræfter bare min antagelse om, at det formelle vedr. fremvisning af afgangsbevis til gymnasiet er blevet ændret inden for de i hvert fald seneste 2 år. 


Skriv et svar til: Gymnasiet (første skoledag)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.