Studievalg og videregående studie

Haster: Er der en cand.jur til stede ?

21. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Er der en juratuderende som vil hjælpe med et spørgsmål omkring en andelsbolig ?

Det haster lidt.


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

Du må beslutte dig for, om du søger en stud.jur. eller en cand.jur. Deres timesatser er sikkert vidt forskellige.


Svar #2
21. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Begge dele kan bruges og der betales gerne et beløb i størrelsesorden pizza for at besvare et meget simpelt spørgsmål fagligt velfunderet.

Brugbart svar (0)

Svar #3
21. august 2014 af Therk

Hvad er der galt i færdiguddannede jurister?

Jeg er sikker på, at du kan få svar fra en kyndig, hvis blot du stiller spørgsmålet.


Svar #4
21. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Der er nu intet galt med færdiguddannede jurister. Måske bortset fra én. Nemlig ham jeg kæmper med.

En meget lang historie meget kort:

Jeg har solgt min andelsbolig.

Maksværdi: 180.000 kr. Salgspris: 80.000 kr. Afslag givet: 100.000 kr.

Foreningens vedtægter foreskriver ikke at en bolig skal istandsættes - på nogen måde - ved salg.

Jeg har i dag modtaget 50.000 kr i form af salgssummen. Der er tilbageholdt 30.000 kroner til renovering af gulve, maling, udskiftning af toilet etc. Der er tale om helt almindeligt slid og ælde, og lejligheden står ret pænt. Bygningen er trods alt fra 2008.

Det som er sket, er, i korte træk: Bestyrelsen godkender lejlighedens stand forud for overtagelsen med forbehold for at der males. Det nægter jeg, da det ikke er en del af vedtægterne eller salgskontrakten.

Efter køber flytter ind, gør bestyrelsen krav om de 30.000 kroner til istandsættelse.

Jeg har antaget en advokat til at føre sagen for mig, da det uværgerligt ender med en retssag. Jeg har ikke tænkt mig at finde mig i, at de bruger så meget som en krone af mine penge på en uberettiget istandsættelse. Det er en personlig hetz imod mig som skyldes at jeg alle dage har rystet på hovedet af den dybt inkompetente bestyrelse som sidder tungt i foreningen.

Det jeg gerne vil vide, er:

Hvilke lovstykker kan andelsforeningens administrator (advokatfirmaet) på nogen måde anvende i forhold til at gøre deres krav retteligt gældende ? For jeg kan ikke finde noget i hverken andelboligreglerne generelt eller i de lokalt gældende vedtægter.


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Hvis du allerede har antaget en advokat til at føre din sag for dig, må denne advokat da kunne svare på dine spørgsmål.


Svar #6
21. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

#5:

Det kan hun helt sikkert også.

Grunden til at jeg spørger, er, at modparten forholder sig 100% tavs og alle dage har gjort det.

Derfor vil jeg gerne være forberedt på, hvad et eventuelt fagligt argument kunne være, da jeg gerne vil vide hvor langt et forløb vi eventuelt skal igennem. Og jeg har da ikke i sinde at betale min advokat 1500 kr. + moms for at svare på et interessespørgsmål som en venlig medstuderende eventuelt kunne klare.

Bare derfor. Og så må du da undskylde at jeg bruger din studieportal til noget så fjollet.


Brugbart svar (0)

Svar #7
21. august 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Når nu modparten (andelsboligforeningen?) forholder sig tavs, så er det vel bare at afvise kravet om instandsættelse og (høfligt) udbede sig resten udbetalt inden 8 dage. Tilføj gerne en pasus om at hvis beløbet ikke betales inden fristen, så opkræves der renter, rykkergegyr og at du påtænker at sende sagen til inkasso. Jeg går ud fra at du har kvitteringer på alle betalinger, kopier af relevante reglementer og vedtægter og i øvrigt har papirene i orden. Jeg er helt sikker på at din advokat kan bistå dig.

hilsen Lars


Svar #8
21. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Jo naturligvis er al dokumentation i orden. Jeg mener ikke at der er noget som helst at komme efter. Og der er allerede sendt en venlig besked om at overføre resten af beløbet afsted fra advokatens side. Og jeg er skam også sikker på at advokaten kan bistå mig.

Mit eneste spørgsmål var også, hvad et eventuelt konkret fagligt modargument kunne være i relation til lovgivningen på området som er noget af en gråzone. Det kunne være at der sad en jurastuderende som syntes det kunne være sjovt at besvare spørgsmålet.


Brugbart svar (0)

Svar #9
23. august 2014 af swampendk (Slettet)

Nu er jeg ikke helt sikker. Men kan LLO ikke hjælpe dig? Det er i hvert fald et forsøg værd, og jeg tror at hvis de gider, så er det vel det bedste - De kender alle smuthuller, og desuden har udlejer og lign. en kæmpe respekt for dem. Jeg har selv brugt dem(godt nok ang. lejelejlighed) og de var helt kanone. Hvis du skal have noget der er bedre, så skal du have fat i en advokat som er rigtig dygtig indenfor feltet, og det bliver nok lidt dyrere end de 500,-

..forresten har lige kigget på lidt på google, det lader til at de også hjælper med andelsboliger.


Brugbart svar (0)

Svar #10
01. august 2018 af sfj95 (Slettet)

Slettet

Skriv et svar til: Haster: Er der en cand.jur til stede ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.