Fysik

Fysik.... en svær opgave.

28. august 2014 af Mathnerdsx - Niveau: A-niveau

Har uploadet den, jeg ved hvordan man finder radiusen, da det bare er en cirkel, men ved ikke hvordan jeg finder vinklen. Hvis en gider at forklare, hvordan jeg finder vinklen ville det være super... 

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. august 2014 af peter lind

Kraften fra det magnetiske felt, giver den nødvendige centripetalkraft. Der gælder derfor m*v2/r = e*v*B. Du kan finde v af oplysningen om den kinetiske energi. Derefter kan du så finde r


Svar #2
28. august 2014 af Mathnerdsx

#1
Tak, men hvordan regner jeg så vinklen? for som sagt ved jeg godt dette ;p

Brugbart svar (0)

Svar #3
28. august 2014 af peter lind

Find bevægelsesligningerne for ionen.

Du kan så finde hastigheden som vektor af ionen efter at den har bevæget sig 0,5 m


Svar #4
28. august 2014 af Mathnerdsx

Okay, nu er jeg helt væk - mener du Bevægelsesligninger med konstant acceleration? fordi så mangler jeg nogle informationer.


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. august 2014 af peter lind

Ionen foretager en jævn cirkelbevægelse.


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. august 2014 af mathon

Cirklens radius

                                  r=\frac{m\cdot v}{B\cdot q}=\frac{\sqrt{m\cdot 2E_{kin}}}{B\cdot q}=\frac{\sqrt{\left ( 3,81758\cdot 10^{-26}\; kg \right )\cdot \left (1,60218\cdot 10^{-16}\; J \right )}}{\left ( 0,055\; \frac{N}{A\cdot m} \right )\cdot \left ( 1,60218\cdot 10^{-19}\; As \right )}


Brugbart svar (0)

Svar #7
29. august 2014 af mathon

I et ortonormalt koordinatsystem med begyndelsespunkt i punktet, hvor Na+-ionen møder B-feltet og akser parallelle med B-feltets afgrænsninger,
er vektorforunktionen for Na+-ionen

                                   \overrightarrow{F}(\varphi )=\begin{pmatrix} x\\ y \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} r\cdot \cos(\varphi )\\ r\cdot \sin(\varphi )-r \end{pmatrix}

hvor
                                 x=r\cdot {\cos(\varphi )} i det punkt, hvor Na+-ionen forlader B-feltet
giver
                                  \varphi =\cos^{-1}\left (\frac{x}{r} \right )
                                 


Brugbart svar (0)

Svar #8
29. august 2014 af mathon

vektorforunktionen   --->   vektorfunktionen


Brugbart svar (0)

Svar #9
29. august 2014 af mathon

eller bedre

                      \varphi =-\cos^{-1}\left (\frac{x}{r} \right )       da   -(π/2) < φ < 0


Skriv et svar til: Fysik.... en svær opgave.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.