Fysik

Statisk tryk, dynamisk tryk, hydrostatisk tryk

13. september 2014 af studieportalen0 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

er der nogle som kan forklare udtrykkene som beskrevet i overskriften til dette spørgsmål, på en enkel måde? 

jeg har svært ved at forstå det jeg kan læser om det i min lærebog samt google. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. september 2014 af GalVidenskabsmand (Slettet)

Statisk tryk og hydrostatisk tryk er vist bare to forskellige ord for det samme (Ret mig, hvis jeg tager fejl). Det er det, som man indenfor fysik bare kalder "trykket", dvs. den kraft per areal, som væsken/gassen påvirker med, når den står stille.

Det dynamiske tryk har egentlig ikke noget med tryk at gøre. I Energiligningen og Bernoulliligningen er der et led, der hedder ½ρv2. Dette har samme enhed som tryk, deraf navnet "det dynamiske tryk". (Det udtrykker egentlig mere noget med den kinetiske energi, jvf. Ekin = ½mv2)


Brugbart svar (1)

Svar #2
13. september 2014 af Eksperimentalfysikeren

Det dynamiske tryk har i aller højeste grad noget med tryk at gøre. Det er rigtigt, at det optræder som led i Bernouillligningen og udtrykket i #1 er korrekt. Det kan måles som en ændring i trykket. Det benyttes (mindst) tre steder i flyteknikken.

Den luftstrøm, der går over vingen ved normal flyvning, bevæger sig hurtigere end resten af luften. Det derved fremkomne dynamiske tryk giver et undertryk på vingens overside og dermed en del af opdriften. Faktisk ca 2/3 af den samlede opdrift. Bliver luftstrømmens indfaldsvinkel på vingen for stor, ændrer lufstrømmen karakter, hastighedsforøgelsen forsvinder, det dynamsike tryk forsvinder og vingen mister sin bæreevne!

Forest på flyets næse eller på forkanten af en vinge er der et Pitotrør, der faktisk er to rør med fælles kappe. Det ene rør udmunder forest på Pitotrøret, så fartvinden kommer direkte ind mod det og luften standses ved mundingen. Det andet sidder i siden af Pitotrøret og luften i det har derfor samme tryk, som trykket i luftstrømmen. Trykforskellen mellem de to rør bruges til at finde et mål for hastigheden.

På en del mindre fly findes et timeglasformet rør, der er anbragt så en del af fartvinden går gennem røret. Indsnævringen bevirker, at lufthastigheden stiger, hvilket bevirker, at trykket falder. I siden af indsnævringen er der et rør, hvis anden ende går ind til gyrokompas og kunstig horisont og "suger" luften ud, så luft fra flyets kabine trækkes ind og driver en lille luftturbine i instrumentet.

Dynamisk tryk optræder mange andre steder både tilsigtet og utilsigtet.


Brugbart svar (1)

Svar #3
13. september 2014 af GalVidenskabsmand (Slettet)

Bernoullis ligning (gælder for en strømlinie):

p + ½ρv2 + ρgh = konstant

Når hastigheden stiger vil det statiske tryk p altså falde. (Det er egentlig bare et udtryk for energibevarelse). Det er forskellen i det statiske tryk mellem vingens overside og underside, der giver opdriften.


Svar #4
14. september 2014 af studieportalen0 (Slettet)

Tak for forklaringen 


Brugbart svar (1)

Svar #5
15. september 2014 af hesch (Slettet)

#0:  Mere generelt kan man vel sige:

Statiske kræfter/tryk beregnes i konstruktioner i statisk tilstand ( stilstand ).

Dynamiske kræfter/tryk beregnes ved dynamisk tilstand ( bevægelse i og omkring konstruktionen ).

Eksempel: Statiske kræfter i et højhus, beregnes ud fra vægt at tag, betondæk, osv.  Dynamiske kræfter beregnes ud fra blæst/storm/jordskælv, altså ud fra bevægelse i og omkring højhuset.

Dynamik = "røre i andedammen".


Svar #6
15. september 2014 af studieportalen0 (Slettet)

Tak for forklaring #5


Skriv et svar til: Statisk tryk, dynamisk tryk, hydrostatisk tryk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.