Kemi

hjælp til forklaring af hvorfor atomer går sammen og danner kemiske forbindelse

18. november 2014 af Aida123 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej

jeg sidder med en større opgave og er stødt på dette spørgsmål i opgaven: "hvorfor går atomer sammen og danner kemiske forbindelser - både forbindelser, der består af molekyler og forbindelser, der består af ioner. giv eksempel på begge dele ud over vand og salt."

har haft om det og genlæst min bog men det giver ikke mening for mig og jeg kan så derfor ikke forklare det ordenligt i min opgave.


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. november 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

På C-niveau er forklaringen at atomerne har et forskelligt antal elektroner i deres skal(ler). De vil allesammen gerne have 8 i yderste skal, så de tilstræber at aflevere/tage det antal der skal til for at de opnår 8 i yderste skal (Oktetreglen). Læs om oktetreglen, så giver det mening.


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. november 2014 af ChemistryIsKey

Eftersom der er tale om C-niveau, burde det være rigeligt, hvis du redegør for de forskellige bindinger, der kan findes i molekyler. Der er to meget vigtige bindingstyper som du i hvert fald skal kunne;

     En kovalent binding (polær/upolær)

     En ionbinding

Prøv at se, om du ikke kan definere disse to typer, da de beskriver bindingsforholdene i molekyler og derfor er meget centrale.


Svar #3
18. november 2014 af Aida123 (Slettet)

jeg skal ha begreber som. elektronstruktur, oktetregel, elektronprikformel, simple/sammensatte ioner, ladning, iongitter, formler og navne for ionforbindelser


Brugbart svar (1)

Svar #4
18. november 2014 af AnnaBanana1 (Slettet)

De atomer der er i hovedgruppe 8 i det periodiske system kaldes eddelgasser. Det er fordi de opfylder ektet- eller dublet reglen (8 eller 2 elektroner i yderste skal)
Alle atomer vil gerne opfylde oktet- eller dublet reglen. 
Det gør de ved kovalente (molekyle) bindinger - som er en intermolekylerbinding - eller ionbindinger.
Elektronprikformen er bare en måde at "tegne" kovalente bindinger, hvor du tegner elektronerne i yderste skal som prikker rundt om atomet, som tegnes med det kemiske tegn. 
Ioner afgiver eller optager en elektron i yderste skal. Efter som at elektroner er negative og protoner positive vil atomet få en ladning alt efter om det afgiver eller modtager en elektron. 
Simple ioner er ioner der får sammen og danner slte. Sammensatte ioner er mindst to ioner, med to forskellige ladninger der er gået sammen og dannet et salt.
Et iongitter er når altet er i fast form, og danner krystaller.
Jeg er dog ikke helt sikker på hvad elektronstruktur er, men jeg vil gætte på at det har noget med placeringen af elektronerne i de forsellige skaller at gøre.

Håber det var til noget hjælp :)

  


Svar #5
19. november 2014 af Aida123 (Slettet)

Tak AnnaBanana1 :D


Skriv et svar til: hjælp til forklaring af hvorfor atomer går sammen og danner kemiske forbindelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.