Matematik

Matematik

24. november 2014 af nadiaChristensen (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Betragt funktionen sin(x) og lad P2 være dens Taylor-polynomium af grad 2 udviklet omkring punktet a = 0. Vis at P2(x) = x og at

sin(1/10)-(1/10)≤1/6000 

Hej, jeg sidder fast i en matematik opgave som jeg håber at i kan hjælp mig med.                                             Jeg har en funktion f(x)=sin(x) og punkt a=0, jeg skal finde TaylorP i anden grad altså p2.                                 og dette har jeg fundet frem til, og jeg får det til at være p2(x)=x og jeg har så sættet 1/10 i x's plads og jeg får det til p2(1/10)=1/10

Restleddet/fejlledet har jeg fået til

E2(1/10)=f'''(s)/6000

og jeg ved at der gælder; f(x)-Pn(x)=En(x)   

                                          f(1/10)-P2(1/10)=E2(1/10)

                                          f(1/10)-P2(1/10)= -cos(s)/6000   jeg er næsten frem til den udtryk som jeg skal kom frem til, men jeg ved ikke hvad jeg skal indsætte for min ''s'' værdi??????? altså vores s værdi ligger mellem vores a og x, men hvad kan S så have for en værdi???

                           


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. november 2014 af Andersen11 (Slettet)


Svar #2
25. november 2014 af nadiaChristensen (Slettet)

tak, jeg har lige kigget det igennem.' jeg sidder stadig og undrer mig over hvilken værdi det er man indsætter i ''s'' plads når man skal finde fejlleddet??


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Man indsætter ikke nogen bestemt værdi af s. Man vurderer i stedet

        |cos(s)| ≤ 1 .


Svar #4
25. november 2014 af nadiaChristensen (Slettet)

så det vil sige du indsætter 1 i S plads, men så vil det give 0 jo og det passer ikke med den udtryk man skal nå frem til? Hvorimod hvis man indsætter 0 ind i S plads, så får man 1/6000

eller er jeg helt galt på den?


Brugbart svar (1)

Svar #5
25. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Nej, man sætter ikke noget bestemt s ind. Man vurderer |cos(s)| opad til 1. Man erstatter |cos(s)| med 1 og får derved en ny øvre grænse for fejlen.


Svar #6
25. november 2014 af nadiaChristensen (Slettet)

Andersen 11, you are the best!!! 

Jeg takker mange gang!! 


Skriv et svar til: Matematik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.