Kemi

Hvorfor hedder det H2 og ikke bare H?

22. december 2014 af Heyeverybody (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej!

Jeg tænkte på hvorfor det altid hedder H2 og ikke bare H. Hvis i har svaret vil jeg sætte stor pris på, at I skrev en lille forklaring til mig :)

Grunden til, at jeg stiller spørgsmålet, er fordi jeg sidder med et reaktionskema som jeg ikke helt kan forstå. Det er omkring hvad der sker, hvis man putter aluminium er saltsyre: Al + HCl. Min lærer har afstemt det og han siger, at det kommer til at se således ud: 2Al+6HCl --> 3H(2) + 2AlCl(3). Udfra det tænkte jeg hvorfor ikke bare sige Al +HCl(3) --> H+AlCl(3). Og har på fornemmelsen, at det har noget med H2 at gøre ;)


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. december 2014 af LubDub

Hydrogen har kun 1 valenselektron i sin ene skal (kaldt 1s-skalden), dog er det mere stabilt, hvis der i stedet er to valenselektroner i 1s-skallen. De to hydrogenatomer vil hver dele deres valenselektron med den anden, og hver 1s-skal vil så have 2 valenselektroner

At der haves 2 elektroner i 1s skallen er mere stabilt, end hvis der kun var ét, og hydrogenatomerne vil derfor oftest finde sammen og blive til H2 (g)


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. december 2014 af Eksperimentalfysikeren

#0: Brint har toatomige molekyler.


Skriv et svar til: Hvorfor hedder det H2 og ikke bare H?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.