Studievalg og videregående studie

Jobmuligheder

29. december 2014 af Matematikøkonomen (Slettet)

I mine tidligere indlæg om studievejledning, har jeg fået meget brugbare og yderst relevante svar. Jeg siger tusind tak for det.

Ud fra 3 forskellelige studieretninger, må vi have flere forskellelige muligheder, men jeg skal vælge én af dem. De kan ses i linket, Studieretningerne, og jeg står i valget mellem Culture and language med tysk, Global studies eller International business der er engelsksproget. Min interesser retter sig mest efter den sidstnævnte, da jeg faktisk vil hellere vil have det hele på engelsk og sproget er mere interessant end dansk. Hvis jeg vælger den, skal jeg have et fremmedsprog, tysk, og får 5 A fag, men det kan jeg godt klare. 

Det udgør et spørgsmål; hvilke stillinger kan jeg få i fremtiden så med den engelsksprogede linje? For at mere konkret og præcis, vil jeg faktisk læse flere ydligere sprog end engelsk og tysk, såsom spansk, fransk og arabisk. Kan jeg bruge dem til noget? Jeg spørger, fordi jeg snart skal skrive Obligatorisk Selvvalgt Opgave og derfor skal skrive om et bestemt job og min fremtid. 

Jeg sætter kæmpestor pris på jeres svar.

Mvh. Caspar


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

De gymnasiale uddannelser giver mulighed for optagelse på langt de fleste videregående uddannelser, eventuelt med supplering i visse enkeltfag, hvis der er specielle beståkrav, der ikke honoreres med den adgangsgivende eksamen. Valget af gymnasial uddannelse må vel først og fremmest dreje sig om, hvor dine egne interesser ligger og hvor du har den bedste mulighed for en succesfuld gennemførelse.

Din opgave må du tilsvarende kunne skrive ud fra dine nuværende interesser. Jeg tror ikke, at du senere vil blive stillet til ansvar for at have skrevet om et job, som du sidenhen mistede interessen for.


Svar #2
29. december 2014 af Matematikøkonomen (Slettet)

#1

Hej Torben og velkommen i indlægget.

Efter gymnasiet vil jeg gerne ud og rejse noget mere, og studere økonomi og sprog, hvilket der udgør, at jeg kommer til at brug for engelsk på højeste niveau, som jeg også får. Som sagt, må den engelsksprogede linje være mest relevant, tænker jeg. Men vil det ikke være bedst, hvis jeg hæver matematik til B, fordi der er mange videregående uddannelser der kræver det. 

Men kan jeg godt bruge de ydligere sprog til noget, og hvilke specifikke stillinger har jeg mulighed for at få?

Tusind tak for dit svar.


Svar #3
29. december 2014 af Matematikøkonomen (Slettet)

#1

Kender du ikke nogle jobsbetegnelser, jeg kan få muliged for at få i fremtiden, og som jeg kan tage udgangspunkt i min OSO


Brugbart svar (1)

Svar #4
29. december 2014 af Andersen11 (Slettet)


Svar #5
30. december 2014 af Matematikøkonomen (Slettet)

#4

Tusind tak for linket Torben :-)

Mvh. Caspar


Svar #6
02. januar 2015 af Matematikøkonomen (Slettet)

Min interesser er økonomi, sprog som "værktøj," kultur og historie, og jeg skal snart vælge et job at skrive om i OSO. Hvilket job retter sig bedst efter mine interesser?

Og er der matematik involveret, hvis man studerer økonomi på et universitet?


Svar #7
02. januar 2015 af Matematikøkonomen (Slettet)

Jeg vil have meget gavn af, hvis der er nogle der vil svare på #6.

       Hilf mir.


Skriv et svar til: Jobmuligheder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.