Fysik

Serie- eller parallelforbindelse?

28. januar 2015 af Arccossintan (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

I vedhæftede billede har jeg identificeret forbindelse a som en serieforbindelse, serie b som en parallelforbindelse, serie c som en blandet forbindelse og serie d som en parallelforbindelse. Serie e og f, er jeg dog ikke helt sikker på, hvad er. Serie e ligner for mig en blandet forbindelse, hvor de to øverste resistorerer er parallelle, men da den nederste står alene, kan den jo ikke være i serie? Eller er den så i serie med parallelforbindelsen? Er alle modstande i serie f parallelle?

Jeg skal ligeledes udregne erstatningsresistansen for alle forbindelser og indtil videre, har jeg udregnet a til at være 2 ohm, b til at være 0,5 ohm, c til at være 2,5 ohm og d til at være 0,333333 ohm. Virker dette korrekt? Jeg er klar over reglerne for udregning af erstatningsresistansen for hhv. serie- og parallelforbindelser. Når man skal finde R rent i en parallelforbindelse, opløfter man så ikke brøkerne i -1, altså den reciprokke tæller?

Mvh. Emil

Vedhæftet fil: Unavngivet.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

e) er i princippet identisk med d) .

Dine talværdier for a), b), c) og d) er korrekte.

I f) er grenen med de fire modstande til højre ækvivalent med en parallelforbindelse af to modstande på hhv 1 Ω og 3 Ω .


Svar #2
28. januar 2015 af Arccossintan (Slettet)

Tak! Så hele e er faktisk en parallelforbindelse? Til f, forstår jeg desværre ikke din forklaring, kan du evt. prøve at omformulere den? :-)


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

#2

Ja, e) er identisk med d).

I f) er der fire modstande til højre i billedet. Den afdeling er ækvivalent med 3 serieforbundne modstande forbundet parallelt med med den ene modstand , dvs 1 Ω parallelt med 3 Ω , så erstatningsmodstanden for de fire modstande til højre er 3/4 Ω . Kredsen kan derefter betragtes som en serieforbindelse af 1 Ω , 3/4 Ω , og 1 Ω med en samlet erstatningsmodstand på 2,75 Ω .


Svar #4
28. januar 2015 af Arccossintan (Slettet)

Nårh på den måde, jamen så giver det god mening. Igen tak for hjælpen!


Skriv et svar til: Serie- eller parallelforbindelse?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.