Andre fag

Hvor meget varme i luften?

18. februar 2015 af mogger1992 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej 

Jeg skal finde ud af hvor meget varme der går til spilde på en fabrik. 
Der støbes stål, der er 1050 C ved start og 300 C til slut. 
Kan jeg blot tage varmekapaciteten for stålet Cp og gange med massen, der produceres per dag samt temperaturen i kelvin? 
Dette vil jeg gøre for begge temperaturer og trække dem fra hinanden men er det rigtigt? Jeg synes resultatet virker som voldsomt meget energi. 

Tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. februar 2015 af hesch (Slettet)

#0:  Det kommer i høj grad an på, hvordan dette stål opvarmes.

Ved el-opvarmning er virkningsgraden temmelig høj.  Ved opvarmning med brændsel, er den langt lavere grundet røggastab. Når denne varme røggas blæses op gennem skorstenen, er der tale om "spildvarme".

Spørgsmålet er også, at når stålet afkøles en kold vinterdag, kan alt denne varme afgivet af stålet vel næppe kaldes "spildvarme". Den holder jo fabrikken varm, altså "nyttevarme". Endvidere kan man jo lade vand i rør passere forbi stålet under afkøling. Så kan en snavset stålværksarbejder få sig et varmt bad ved fyraften. Det trænger stålværksarbejdere til.


Svar #2
19. februar 2015 af mogger1992 (Slettet)

Stålet bliver smeltet i en smelteovn og når det ekstruderes til en stang begynder det for alvor at afkøle. Det er ikke for at afgøre hvor meget nyttevarme og spildvarme der er, men hvor meget varme der afgives, så det kan afgøres hvor meget der skal "opsamles" som spildvarme. 
Der er allerede installeret fjernvarme og det er meningen at denne varme skal tilkobles. Så det er heller ikke et spørgsmål om hvor der skal gøres at det. 
 


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. februar 2015 af hesch (Slettet)

#2:  Jeg forstår at du benytter:

E = m * cstål * ( T1 - T2 )

Og det er der da en korrekt formel, der hedder, og den kan godt anvendes:  Det er kun et spørgsmål om at fortolke/tilpasse opgaven, så at den passer til formlen ( ikke omvendt ).  Du kan evt. vedhæfte opgaven, så at den fremtræder konkret, uden først at have været igennem diverse opfattelser/fortolkninger af fx ordet "spildvarme".

Stålet undergår en strengpresning ( tror jeg man skal kalde det ), og inden en sådan smelter man ikke stålet, men opvarmer det til en temperatur, hvor det er blødt. Jeg nævner dette fordi ved en egentlig smeltning kan der jo optræde begreber som smeltevarme/størkningsvarme. Jeg ved faktisk ikke, hvordan stål har det med det ?


Svar #4
19. februar 2015 af mogger1992 (Slettet)

Der er ikke nogen konkret opgave jeg kan vedhæfte. 
?Jeg vil gerne benytte mig af: Cp=ΔQ/ΔT.

Det jeg leder efter er ΔQ, da denne varmeændring over ΔT må være den varme som er i rummet og ikke bliver udnyttet (kun til opvarmning af rummet selvfølgelig) 
Men er det et holdbart resultat?? 


Skriv et svar til: Hvor meget varme i luften?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.