Kemi

Beregn det teoretiske udbytte.

26. april 2015 af MatBioFyKe (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hallo, jeg er lidt problemer med opgave c) som jeg har vedlagt.
Jeg forstår, sådan set godt hvad opgaven vil have mig til. Ved sådanne opgaver gælder det om at udregne stofmængden, for det oplyst første stof, og benytte videre reaktionsskeamets koeffcienter til at finde stofmængdne af valin, for at derefter at beregne det om til gram ved brug af valins molarmasse. Det jeg er usikker på, at der er tale om to reaktioner (en del reaktion) og den manglende forekomst af koeffcienter. Hvis man evt. kunne give mig en forklaring til hvorledes man ville løse den - ville jeg rigtig glad :)

Tak på forhånd.

Vedhæftet fil: kemi.JPG

Brugbart svar (1)

Svar #1
26. april 2015 af Heptan

Det er en helt korrekt fremgangsmåde. Alle relevante stoffer er i forholdet 1:1, så stofmængden af 2-methylpropanal vil også være den maksimale dannede stofmængde af valin.

Hvis du i fremtiden ser sådan en opgave med delreaktioner, så vær opmærksom på, om mellemproduktet er i forholdet 1:1 ... i så fald kan man let lægge de to delreaktioner sammen og få én bruttoreaktion. Ellers skal man sørge for at gange en af reaktionerne med en faktor, så mellemproduktet kommer i forholdet 1:1 ... men du behøver ikke at spekulere for meget over det.


Svar #2
26. april 2015 af MatBioFyKe (Slettet)

Argh okay xD Mange tak!


Skriv et svar til: Beregn det teoretiske udbytte.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.