Fysik

El magnetisme/Induktion/Selvinduktion/Transformation

25. maj 2015 af gjhl (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Jeg er igang med at læse fysik til afgangsprøve. Jeg er blevet forvirret over hvad forskellen er på Michael Faradays bro, selvinduktion og transformation. Er opstillingen af forsøget ikke det samme? Jeg synes nemlig det ser ens ud med en primær og sekundærspole. Er der nogle der kan forklare forskellene på fosøgene? 

Jeg har også et andet spørgsmål, ang. HC Ørsteds forsøg, hvor der løber elektrisk strøm gennem en ledning og der så derefter danner et magnetfelt som påvirker kompasset. Der der forvirre mig at det er først og fremmest er en ledning og ikke en spole. Magnetfeltet er koncentriske cirkler, så hvordan ved jeg om nord ellerr syd vil slå ind mod mig, og jeg forstår ikke hvorfor der er forskel på om man holder ledningen under eller over ledningen. Jeg har prøvet at læse om højrehåndsreglen men jeg forsår det simpelthen ikke. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. maj 2015 af hesch (Slettet)

#0:  Du må mene:  Faradays bur, der ikke har med elektromagnetisme at gøre, men med elektriske felter.

Ad: Det forvirrer mig at det er først og fremmest er en ledning og ikke en spole.

Du må forestille dig, at en spole er sammensat af en række små ledningsstykker, der i sammensat stand vikles til en spole. Hvert ledningsstykke har sin egen retning i rummet, og det samlede magnetfelt gennem spolen er summen af de enkelte ledningsstykkers bidrag til magnetfeltet. Magnetfeltet omkring et ledningsstykke/ en lang lige leder ses her:

https://www.google.dk/search?q=magnetfelt+omkring+en+ledning&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=gmxjVbrVDMeOsgH-7oC4BA&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1366&bih=657#imgrc=lZQlBeNwqZL7cM%253A%3BNCus4A5h_NJreM%3Bhttp%253A%252F%252Fupload.wikimedia.org%252Fwikipedia%252Fcommons%252Fthumb%252F3%252F3e%252FManoderecha.svg%252F250px-Manoderecha.svg.png%3Bhttp%253A%252F%252Fdan.wikitrans.net%252FH%2525C3%2525B6gerhandsregeln%3B250%3B185

Det ses, at magnetfeltet (B) danner cirkler omkring lederen. Alle magnetfelter bider sig selv i halen og danner lukkede kurver. Man siger, at et magnetfelt er et cirkulationsfelt.

Når magnetfeltet peger mod venstre på den ene side af ledningen, må det således pege mod højre på den anden side. Magnetfeltet højreskruer om strømmens retning.

Nu kommer så forvirringen: En kompasnål er farvet rød i den ende der er nordpol, og den peger mod nord fordi ved jordens geografiske nordpol findes jordens magnetiske sydpol ! !   Kompasnålens nordpol vil altid pege mod en sydpol ( altså imod magnetfeltets retning ).

Så hvis jeg nu tegner sådan en her:

. . . så forstiller det en leder set fra enden, hvor strømmen går ind i papiret/skærmen. Magnetfeltet vil derfor dreje med uret omkring lederen, og kompasnålens nordpol vil derfor pege mod højre under ledningen og pege mod venstre over ledningen.


Skriv et svar til: El magnetisme/Induktion/Selvinduktion/Transformation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.