Dansk

Oplæsning til dansk eksamen

06. juni 2015 af logawbjpgv< (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej, jeg skal læse dette teksstykke op til dansk prøven: “Et af lysene gik ud. Skyggerne blev dybere, da jeg tilsluttede mine livgivende apparater. Oppe på taget havde jeg opstillet lynafledere for at opfange elektriciteten i atmosfæren. Livet er det store spring, den fuldkomne forskel, mumlede jeg og tændte for kontakten på det elektriske apparat. Der skete ingenting! Jeg burde have været forberedt på dette. Jeg havde aldrig før tilsluttet noget så stort. Var maskinen ikke kraftig nok til sit formål? Tanken om at blive standset, netop som målet syntes indenfor rækkevidde styrkede mit vaklende sind og ansporede mig. Bliv levende! Skreg jeg. Et blændende lyn skar igennem vinduet, og et vældigt tordenbrag fik huset til at ryste. Og....og...skabningen tog et åndedrag!  

Jeg er dog bare i tvivl om, hvordan jeg skal sige den allersidste sætning: Og....og skabningen tog et åndedrag. Det er ordene “og“ der er lidt komplicerede. Skal jeg holde pause imellem dem?  


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. juni 2015 af Jacobvad

du skal virke lidt bange og skælvende når du siger Og....og skabningen tog et åndedrag. 

og ja der skal holdes en lille pause.


Brugbart svar (1)

Svar #2
06. juni 2015 af JHN7 (Slettet)

Det er tydeligt at den sidste sætning skal lyde overraskende, så prøv at få det til at lyde i den retning. Ikke for lange pauser, men den skal dog alligevel kunne bemærkes.

Skriv bare hvis du er i tvivl igen :-)


Svar #3
06. juni 2015 af logawbjpgv< (Slettet)

Ok, tusind tak for hjælpen med det! :)


Skriv et svar til: Oplæsning til dansk eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.