Fysik

Orbit C fysik opgave

14. november 2015 af nannanomie (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hejsa, jeg står med en opgave i Fysik jeg har lidt svært ved at løse. Jeg tror egentlig den er rimlig enkel, jeg kan bare ikke lige tænke logisk. Håber jeg kan få noget hjælp her.

1. 300 gram isterninger hentes op fra fryseren, hvor temperaturen er -18 grader celcius. Beregn først den energi, der skal tilføres for at opvarme isen til 0 grader celsius. 

2. Beregn dernæst den enrgi, der nu skal tilføres for at smelte isterningerne. - Her ville mit bedste bud være termisk energi?

3. Smeltningen af isterningerne sker ved, at de kommer lige fra fryseren over i en kande med 2 liter vand med temperaturen 16 grader celcius. Beregn hvor meget temperaturen er faldet i vandkanden når isterningerne er smeltet.

Jeg håber virkelig jeg kan få lidt hjælp for jeg er virkelig lost.

På forhånd tak. :-)


Brugbart svar (1)

Svar #1
14. november 2015 af mathon

1.

Opvarmning af is
                                Q=m_{is}\cdot c_{is}\cdot \Delta T_{is}


Brugbart svar (1)

Svar #2
14. november 2015 af mathon

2.
    Smeltning:
                         E_{smelt}=m_{is }\cdot L_{smelt


Brugbart svar (1)

Svar #3
14. november 2015 af mathon

3.
                 Samlet energiforbrug
                                                         E_{samllet}=Q+E_{smelt}=(2\; kg)\cdot c_{vand}\cdot \Delta T_{vand}


Svar #4
14. november 2015 af nannanomie (Slettet)

Tusinde tak for det hurtige svar, det er meget brugbart.

Jeg er ikke forfærdelig god til fysik, så har du mulighed for at uddybe hvad de forskellige ting står for?

På forhånd tak. :-)


Skriv et svar til: Orbit C fysik opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.