Matematik

Potens el. Eksponentiel

25. november 2015 af lokpæø (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg jeg ved at den røde graf er lineær, mens har svært ved at vurdere de andre. Kan nogle hjælpe?

Skærmbillede 2015-11-25 kl. 12.07.52.png


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. november 2015 af PeterValberg

Umiddelbart ville jeg mene, at den blå er graf for en aftagende eksponentiel funktion

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. november 2015 af mathon

A er en potensfunktion
                                                 f(x)=b\cdot x^{\frac{1}{n}}\; \; \; \; \;       n er positiv,  hel og lige

B er en eksponentialfunktion
                                                f(x)=b\cdot a^{x}\; \; \; \; \;0<a<1     


Svar #3
25. november 2015 af lokpæø (Slettet)

#2
Men hvordan ville jeg kunne se det?


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. november 2015 af mathon

Rutinemæssigt (i 3. g) hvor du har tegnet mange grafer/ved at slå op i en matematikbog under potensfunktioner og eksponentialfunktioner og repetere og sammenligne udseendet af deres grafiske afbildning.


Svar #5
25. november 2015 af lokpæø (Slettet)

Jeg har ikke gået i 1.g, 2.g el. 3.g, og så jeg har selvfølgelig ikke haft muligheden for at tegne grafer/ved at slå op i en matematikbog under potensfunktioner og eksponentialfunktioner og repetere og sammenligne udseendet af deres grafiske afbildning. 

Jeg er stadig i tvivl om hvordan med kan se forskellen mellem potens og eksponentiel i overstående figur. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
25. november 2015 af PeterValberg

Eksempler på tilsvarende funktioner
 

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (1)

Svar #7
25. november 2015 af mathon

OK :-) Jeg huskede dig som gymnasiast. Sorry.

…ved nogle gange at slå op i en lånt/købt matematikbog eller ved opslag på Nettet under potensfunktioner og
    eksponentialfunktioner og lære dig forskellen ved at sammenligne udseendet af deres grafiske afbildning. 

  


Svar #8
25. november 2015 af lokpæø (Slettet)

Tak #6 og #7.


Brugbart svar (1)

Svar #9
25. november 2015 af Soeffi

#0

Skærmbillede 2015-11-25 kl. 12.07.52.png

A: potensfunktion (0 < a < 1); kun potensfunktioner og lineære funktioner kan starte i (x,y) = (0,0) og den er ikke lineær.

B: eksponentialfunktion (a < 1); ikke en ret linje, aftagende og skærer y-aksen i en værdi støre end 0 (potensfunktioner med a < 0 har omtrent samme form, men skærer ikke y-aksen).

C: lineær funktion (a < 0); ses umiddelbart da det er en ret linje med negativ hældning.


Svar #10
26. november 2015 af lokpæø (Slettet)

Mange tak, skal du have #9 Soeffi!


Skriv et svar til: Potens el. Eksponentiel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.