Samfundsfag

Hypotese om forbrug af køretøj

25. januar 2016 af interesseret (Slettet) - Niveau: A-niveau

Har i nogle påstande/holdninger til hvorfor forbrug af medicin hele tiden er steget markant gennem årene?
Og hvorfor forbrug af fødevarer næsten ikke ændrer sig, men forbliver det samme gennem årene?


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. januar 2016 af Annamisa

Jeg har et par bud...

Priserne på medicin? Tilgængeligheden af medicin? Hvis du har noget om sociologi, kan du måske relatere det til det senmoderne samfunds tildens til at nægte magt til autoriteter (i dette tilfælde lægerne)? 


Svar #2
27. januar 2016 af interesseret (Slettet)

Det senmoderne samfund nægter da ikke magt til autoiteter? Derimod opnår der en ny tillid til ekspertsystemer, vidensfoll i det senmoderne samfund. Vi har tillid til lægerne og at de giver den rette medicin

Brugbart svar (0)

Svar #3
27. januar 2016 af Annamisa

Undskyld, det var mig, det var mig der var lidt hastig i formuleringen. Du har fuldkommen ret: Giddens skriver om ekspertsystemet og udlejringen af de sociale relationer.

Dog skriver han også (er ret sikker på det var Giddens, men jeg kunne tage fejl), at vi er blevet mindre autoritetstro og at der derfor ikke er ét enkelt center for autoritet mere. Derfor tænkte jeg, at man godt kunne argumentere for at, at man inden for sundhedsvidenskaben længe havde set lægerne som det "ene autoritetspunkt", hvor man så i det senmoderne samfund er begyndt at lytte til andre - ens "egne" eksperter; det kan blandt andet forklare "anti-vaccinationsbevægelsen" (mange der vælger at blive en del af denne bevælgese, er blevet inspireret af kendte mennesker, der har valgt at sige "nej") og den høje grad selvdianosering og selvmedicinering. 

Men det er måske en lidt langt ude, det skal jeg ikke sige noget til. Undskyld forvirringen :)


Svar #4
27. januar 2016 af interesseret (Slettet)

Det gør skam intet. Tusind tak for dit svar, det hjælper :)

Skriv et svar til: Hypotese om forbrug af køretøj

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.