Biologi

Blodtyper HJÆÆÆLP

01. februar 2016 af nannaersej123 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hvis begge forældre er A+ i blodtype altså IAi, Rr. Hvad bliver barnet så, også A+. 

Og vi har arbejdet med Eldonkort, og har fået spørgsmålet ''Foklar hvilke stoffe de fire felter på kortet må indeholde før tilsætningen af blod.? 

Jeg var syg da de andre havde om dette, så hvis der er nogen der kunne hjælpe ville det være fjong!


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. februar 2016 af Arccossintan (Slettet)

Find først ud af, hvilke kønsceller den enkelte person kan danne vha. et tælletræ. Da de to forældre har ens blodtyper, er det kun nødvendigt at analysere en enkelt gang. Find dernæst ud af, hvilke kombinationer kønscellerne kan danne, og du har dermed svaret på, hvilke blodtyper barnet kan få.


Svar #2
01. februar 2016 af nannaersej123 (Slettet)

Men når begge forældre er a+ bliver barnet så ikke også a+?

Og hvordan gør man det med at finde kønsceller 


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. februar 2016 af Mm98

Umiddelbart ja, jeg er dog ikke sikker. Mine forældre har begge blodtype A, og det har jeg også. Du kan evt. søge på nettet, eller spørger dine kammerater.

Eldonkortet består af 4 felter: 3 antistoffer og 1 kontrolfelt.
 


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. februar 2016 af Arccossintan (Slettet)

Ethvert individ har to udgaver af hvert gen - en der sidder på det kromosom, individet har nedarvet fra sin far, og en, der sidder på det kromosom, som individet har nedarvet fra sin mor. Kønsceller, indeholder i modsætning til somatiske celler, kun en udgave af hvert kromosom, der er dannet ved meiose. Et individs producerede kønsceller indeholder således kun en alleludgave af det pågældende individs gen, og disse alleller fordeles fuldstændig tilfældigt. Da begge forældre har allelerne IAiRr kan hver forælder tildele følgende allelkombinationer til sine kønsceller:

IAR, IAr, iR eller ir.


Skriv et svar til: Blodtyper HJÆÆÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.