IT

Vdr. ændring af talformat i word til arabisk?

27. februar 2016 af Hmm-Lars (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej Alle

Er det muligt at ændre talformatet til arabiske tal, så man kan anvende sidetal på arabiske fremfor normale talformat (1,2,3..) til arabiske tal? Altså tal skrevet på arabisk?

Tusind tak på forhånd :) Det ville virkelig være en stor hjælp :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. februar 2016 af Therk

Det "normale" talformat (1,2,3,...) er det arabiske talsystem. Hvilke tegn ønsker du helt præcist at sidenummerere med? Evt. et billede eller link?


Svar #2
28. februar 2016 af Hmm-Lars (Slettet)

At tallene står på arabisk. Altså fremfor (1,2,3...), så det arabiske talformat :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
28. februar 2016 af Therk

Som nævnt, så er det arabiske talformat det mest udbredte i verden i dag og det vi bl.a. bruger i Danmark; de arabiske tal er 0123456789.


Svar #4
28. februar 2016 af Hmm-Lars (Slettet)

Det der er faktisk indiske tal som araberne havde stjålet... Det er en anden sag... Men jeg mener tallene på det arabiske sprog? Altså tallene skrevet på arabisk.

Brugbart svar (0)

Svar #5
28. februar 2016 af Therk

Jeg kender ikke etymologien bag det arabiske talsystem - om det er stjålet eller ej ændrer vel ikke på at 0123456789 i dag kaldes de arabiske tal. Anyways, hvis du leder efter tokens af anden slags kan følgende måske hjælpe:

http://miamioh.edu/cas/academics/centers/ilrc/technical-support/indic-arabic-numerals-word/index.html

Jeg har ikke selv installeret et arabisk keyboard, så jeg kan ikke kontrollere. Jeg gætter på det også virker for Office 2016 og 365, da interfacen ser ligedan ud.


Svar #7
28. februar 2016 af Hmm-Lars (Slettet)

Så langt er jeg med, men ønsker at når man angiver sidetallet så det også står på arabisk ? Det gøre det nemlig ikke. Der nemlig kun talformatet (1,2,3..)


Svar #8
28. februar 2016 af Hmm-Lars (Slettet)

https://en.wikipedia.org/wiki/Eastern_Arabic_numerals <--- Det er disse jeg vil anvende (Eastern arabic)? Hvordan kan jeg ændre det i word. Altså primært sidetallene og ikke bar skrive talene i word på arabisk. Ved sidetalene er der et specifikt talformat man kan vælge imellem og man kan ikke vælge disse? Så tænker jeg om man tilføje disse til ?


Brugbart svar (0)

Svar #9
28. februar 2016 af hesch (Slettet)

Så vidt jeg har googlet mig til er skriveretning omvendt på arabisk, så "123" skrives "321".  Det giver jo lidt problemer med drivere til visning/udprintning, men en arabisk version af word løser vel problemet.

Derudover er det ikke talformatet du skal have ændret, for det er jo i grund og bund binært af hardwaremæssige årsager. Men tegnene for "123" er anderledes og du skal derfor have tilgang til en anden font, der indeholder de arabiske tegn.

ASCII-koden er den samme hvad angår cifrene ( "0" . . "9" har koden 30h . . 39h ).


Skriv et svar til: Vdr. ændring af talformat i word til arabisk?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.