Studievejledning

Gennemsnit

15. juni 2016 af kasper1504 (Slettet)

Lige nu har jeg ikke et så godt gennemsnit. Det liggger på 4,6, og jeg ved ikke om jeg kan komme ind på nogle uddannelser? 

Jeg var uheldig, at jeg fik 00 i skriftlig engelsk og 02 i dansk, hvor jeg plejer at få 7 i dansk :(

Jeg mangler dog stadig én eksamen og det er engelsk og det er jeg rigtig dårlig til :(


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Er dit spørgsmål om hvilke uddannelser du kan komme ind på?


Svar #2
15. juni 2016 af kasper1504 (Slettet)

Ja


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Har du medregnet A-fags bonus og den bonus, du får, hvis du starter inden for 2 år?

Der er jo et hav af uddannelser, og det er ikke muligt (for mig) at skrive alle de uddannelser, du kan komme ind på, ned. Tag selv et kig på ug.dk, så kan du også sortere efter interesser. 

Alle blev optaget på oldtidskundskab sidste år (nok også i år), så hvis det har interesse, er det jo en mulighed. 


Svar #4
15. juni 2016 af kasper1504 (Slettet)

Har interesse for dansk og samfundsfag, men da jeg fik 02 i dansk, kommer jeg nok ikke ind. Og bonus er 5,0


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. juni 2016 af Smut1

Det kommer da an på, om du er villig til at flytte for det: Sidste år var alle optaget på dansk i både Odense og Aalborg.


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Du kan læse dansk og samfundsfag i hvert fald. Du skal blot have bestået de fag, der står som adgangskrav. 02 i dansk er jo bestået. Der er jo også kvote 2, hvor gennemsnittet ikke spiller ind. 


Svar #7
15. juni 2016 af kasper1504 (Slettet)

Jeg bor i Aalborg, og skal gå på uni i Aalborg


Brugbart svar (0)

Svar #8
15. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Aalborg har oftere "alle optaget" og lavere snit på deres uddannelser, så det er jo fint. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
15. juni 2016 af Smut1

De havde også alle optaget på samfundsfag i Aalborg sidste år.


Brugbart svar (0)

Svar #10
15. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det er måske også værd at overveje, om universitet er den rigtige vej at gå. Det bliver næppe lettere. Men det nu også værd at huske på, at hvor der er vilje, er der vej. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
15. juni 2016 af JulieW99

#7

Jeg bor i Aalborg, og skal gå på uni i Aalborg

Taget dit snit i betragtning så kan du aldeles ikke tillade dig at være kræsen! Flyt efter din uddannelse. Ellers skulle du have performet bedre igennem gymnasiet.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #12
15. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

#11 Det gode ved Aalborg er netop, at uddannelserne kræver et lavere snit. Men helt sikkert skal man flytte efter sin uddannelse, det sker jo alligevel for mange af os (som mig). 


Brugbart svar (0)

Svar #13
15. juni 2016 af JulieW99

#12

Bestemt. Men når man har et højt snit, kan man tillade sig at vælge og vrage mellem stederne - såfremt man kan komme ind mere end ét sted. Med så lavt et snit, synes jeg ikke man kan tillade sig at brokke siger over, hvor uddannelsen er placeret. Så må man altså flytte, eller man måtte have klaret sig bedre.

Ikke at jeg ved hvad der ligger til grundlag for dette lave snit, men snittet siger ofte også noget om indsats osv.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #14
15. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det kan du have ret i. Jeg vil nu nødigt spekulere over, hvad den bagvedliggende grund til gennemsnittet er, men det giver da nu nok nogle begrænsninger. 


Svar #15
15. juni 2016 af kasper1504 (Slettet)

Men der er nogle af mine åskarakterer, som jeg ikke har fortjent. Jeg plejer at være meget aktiv, og dem som ikke er aktiv har fået bedre karakterer end mig. Det forstår jeg ikke.


Brugbart svar (0)

Svar #16
15. juni 2016 af JulieW99

Så få snakket med dine lærere, og få et grundlaf hvorfor. Du skal nok skynde dig, hvis du vil have dem ændret eller klaget, såfremt der ikke er ordentligt grundlag for dem.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #17
15. juni 2016 af Justitia

Du ved nok, hvad der interesserer dig mest. Hvorfor undersøger du det ik' selv? 

Det kræver ikke de store akademiske evner at google sig frem til sådanne svar. 


Brugbart svar (0)

Svar #18
16. juni 2016 af sjls

#15

Men der er nogle af mine åskarakterer, som jeg ikke har fortjent. Jeg plejer at være meget aktiv, og dem som ikke er aktiv har fået bedre karakterer end mig. Det forstår jeg ikke.

Nu skal du også huske på, at mundtlige årskarakterer ikke kun gives på grundlag af din aktivitet i timerne, men at indholdet af det sagte vægter højest.

Hvis du er meget utilfreds, kan du som sagt spørge dine lærere om en forklaring.


Skriv et svar til: Gennemsnit

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.