Fysik

Hvad er spændingsfald

12. oktober 2016 af Annaannna - Niveau: C-niveau

Hej :-)

Jeg skal aflevere mit afsluttende NV-projekt på fredag og i den forbindelse har jeg lige et spørgsmål jeg håber i vil svare på.

Jeg skal regne nyttevirkningen ud for en turbine og under 2. punkt står der:

Tilslut nu en dekaderesistor og et voltmeter til turbinen. Indstil dekaderesistoren på R=1000O og mål det tilsvarende spændingsfald på voltmeteret.

Jeg har lavet opgaven men forstår simpelthen ikke hvad et spændingsfald er.

På forhånd tak for hjælpen.


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. oktober 2016 af peter lind

Det er næsten det samme som spændningsforslel. Ofte bruges ordet i spændningsfald i den sammebetydning. Du må da have hørt om. For eks. sker der et spændningsfal fra + polen på et batteri til -polen. Mest almindelig er det på 1,5V Ellers kan du se på https://da.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_sp%C3%A6nding


Svar #2
12. oktober 2016 af Annaannna

Men hvor er der et spændingsfald? 

Først tænkte vi bare at det tal der stod på voltmeteret var den spænding der kom ud af turbinen, me vi blev da vi så at der stod spændingsfald. Er det et spændingsfald fra vandet i forhold til det der kommer ud på den anden side af turbinen?


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. oktober 2016 af peter lind

Du skal iflg. #0 måle spændningsfaldet over en modstand på et voltmeter. Det vil for mig betyde elektrisk spændningsfald og så er det det du måler på voltmeteret


Skriv et svar til: Hvad er spændingsfald

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.