Matematik

opgave

23. oktober 2016 af LailaAriana - Niveau: 9. klasse

Hej, jeg har sat opgaven ind som en fil, har beregnet c, men ved ikke helt hvordan jeg skal beregne resten. på forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. oktober 2016 af jantand

Der er ingen opgave vedhæftet


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det virker til, at der et generelt problem med at uploade opgaver. Mon ikke studieportalen arbejder på det? 


Svar #3
23. oktober 2016 af LailaAriana

øv, opgaven lyder sådan:

På figuren ses en retvinklet trekant ABC, hvor nogle af sidelængderne er oplyst.  
Bestem AB samt højden hc

vi kender b=8 og a=6, jeg har beregnet AB, men hc ved ikke helt hvordan jeg skal beregne.. det er en linje fra vinkel C til c, så trekanten deler sig i to trekanter... kunne desværre ikke få billedet ind.. håber det er forståeligt. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. oktober 2016 af jantand

Hvis du har beregnet AB regner jeg med du mener den tredje side. Så må du enten kende en vinkel eller vide at det er en retvinklet trekant. De tal du skriver 8 og 6 er det ikke de to  af siderne?


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. oktober 2016 af jantand

Så  er det hypotenusen du har fundet .

Hvis du kan sinus og cosinus.

Kan du regne vinklerne ud.

Så er højden fra den rette vinkel til hypotesnusen g den er   sin til vinklen gange siden .

Prøv ar tegne trekanten. Højden udgør jo en side i en retvinklet trekant.


Svar #6
23. oktober 2016 af LailaAriana

altså det er hc der går igennem trekanten og danner to trekanter. den linje gennem trekanten skal jeg finde... 


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. oktober 2016 af jantand

Du kan regne vinklerne i trekanten ud.  Vinkel A er 36.87   Så er højden lig med  Sinus(A)* b = 4.8

Det giver samme resultat hvis du tager vinkel B  der er 53.13 . Så er højden lig med sin(B)*a= 4.8


Svar #8
23. oktober 2016 af LailaAriana

hvordan har du beregnet vinklerne?


Brugbart svar (0)

Svar #9
23. oktober 2016 af jantand

Når jeg kender siderne, kan jeg finde vinklerne.

Hvis jeg har en side i en retvinklettrekant såved jeg at cos( A) = a/c

                                                                             cos (B) =b/c

Fordi jeg ved at c* cos (B) = b.  Det er sådan det er defineret.


Skriv et svar til: opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.