Fysik

Hjælp til eftervisning af Coulombs lov.

26. oktober 2016 af Mm98 - Niveau: B-niveau

Hejsa er der et sted på nettet, hvor man kan finde Coulombs lov? Jeg vil gerne se hvordan man efterviser den, da jeg gerne vil øve mig mundtligt.

Hvis der ikke er en eftervisning af Coulombs lov på nettet, er der så evt. nogle søde mennesker som har lyst til at forklare mig det? :)

- Jeg har søgt på Youtube osv. Men jeg har ikke kunnet finde noget.

Håber der er nogle der kan hjælpe!

Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. oktober 2016 af Jerslev

Definer eftervise.
- - -

mvh

Jerslev


Svar #2
26. oktober 2016 af Mm98

Altså at bevise hans lov.

fx i matematik når man beviser  3-trinsreglen, kvadratsætninger osv.

På samme måde skal jeg bevise Coulombs lov. :-)

Håber du kan hjælpe! :)


Brugbart svar (1)

Svar #3
26. oktober 2016 af Jerslev

Den kan ikke bevises, idet man ikke beviser i fysik. Den kan udledes ud fra maxwells ligninger, men dem har du ikke lyst til at give dig i kast med på gymnasielt niveau.

For B niveau er det rigeligt at vide, at den kan empirisk bestemmes.
- - -

mvh

Jerslev


Svar #4
26. oktober 2016 af Mm98

Hov undskyld!! Jeg lagde mærke til at jeg har glemt at skrive "Coulombs gnidninslov" og ikke kun coulombs lov :)!

Altså skal jeg eftervise Coulombs gnidnings lov :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. oktober 2016 af Jerslev

Ah, der er stor forskel på Coulombs lov, der relaterer sig til kræfter mellem to elektrisk ladede partikler, og Coulombs gnidningslov. Det skal du nok huske at præcisere til eksamen. ;-)

Gnidningsloven postuleres også blot på gymnasielt niveau, så den finder du heller ikke nogen udledning af. Til gengæld giver den kvalitativ mening, idet normalkraften er et udtryk for, hvor hårdt et legene presser ned på underlaget, og samtidig giver det også mening, at et glat underlag (lav dynamisk gnidningskoefficient) giver mindre gnidningskraft.
- - -

mvh

Jerslev


Svar #6
26. oktober 2016 af Mm98

Okay, jeg ved ikke om jeg har forstået det korrekt, men altså det du siger er at jeg skal eftervise Coulombs gnidningslov, dvs. at eftervise at gnidningskraften Fµ er ligefrem proportional med normalkraften FN samt at bestemme gnidningskoefficienten µ for træ mod bord. ? eller hvordan?  :) 


Svar #7
26. oktober 2016 af Mm98

? :)


Brugbart svar (0)

Svar #8
27. oktober 2016 af Jerslev

Nej, jeg siger netop, at du ikke kan udlede den sammenhæng. Den er ligeledes empirisk bestemt.
- - -

mvh

Jerslev


Skriv et svar til: Hjælp til eftervisning af Coulombs lov.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.