Kemi

Blandede spørgsmål om frysepunkter og ethanol fremstilling

07. december 2016 af Bruthos - Niveau: B-niveau

Første spørgsmål er vedrørende frysepunkter

Hvad kan årsagen være til, at vand fra hanen er er flydende ved -1 C^{\circ}, mens demineraliseret vand og vand fra en å fryser alledere ved 0 C^{\circ}.

Kan det desuden passe at sodavand fryser ved en lavere temperatur, fordi det er en syre?

Har desuden læst af helt rent vand fryser ved en meget lavere temperatur, fordi der ikke er nogen urenheder som iskrystaller kan danne sig ved. Passer det?

Det andet spørgsmål er vedrørende gæring og hvilke ingredienser man skal bruge for at få mest alkohol på kortest tid. 

Her er de mulige ingredienser og redskaber:

Skummetmælkspulver, Salt, Sukker, Mel, Sovsejævner, Humle, Gær, Druesukker, Acetone, Husholdningssprit, Kartoffelchips, 3 køkkenvægte, 2 kageruller

Mine egne tanker om ingredienserne:

Sukker(sucrose), fordi jeg mener at gærceller er udviklet til at have enzymer, så de kan nedbryde bindinger i sucrose bedre en f.eks. fructose, selvom fructose er et mindre molekyle.

Gær fordi det er det vigtigste ingrediens, da den fremstiller ethanol ved anaerob respiration.

Humle kan vel bruges som smagsgiver, men det har vel ikke nogen påvirkning på mængden af ethanol.

Acetone er vel direkte giftigt at drikke, så det skal vel ikke i.

Husholdningsprit er denatureret med giftige midler, så det skal vel heller ikke i(man ville vel få mere ethanol, men jeg går udfra at det skal kunne drikkes)

Kartoffelchips har vel ikke noget at gøre med det her, bortset fra det består af stivelse.

Håber I vil hjælpe mig,

Bruthos


Svar #1
08. december 2016 af Bruthos

Har overvejet om man skal putte lidt salt i, så der ikke kommer vand ind i gæret ved osmose gennem cellens semipermeable membran.

Hvad ville det egentlig betyde for gæret?


Skriv et svar til: Blandede spørgsmål om frysepunkter og ethanol fremstilling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.