Biologi

Interfasen / livscyklus.

06. marts 2017 af louisesk9 - Niveau: A-niveau

Hej. Er igang med at skrive en biologirapport omkring mitose. 

Jeg skal forklare omkring de 5 faser (interfase, profase, metafase, Anafase og telofase). Her har jeg nok gjort mig selv en smule forvirret, da jeg også skal skrive om cellens livscyklus. 

Mit problem er, at jeg har skrevet dette her, men jeg kan ikke finde ud af om det beskriver interfasen eller cellens livscyklus: 

1. Fase: Den første fase er væksfasen. Her vokser cellen og danner mitokondrier, ribosomer og ander nødvendige cellestrukturer. Denne fase akldes også for G1-fasen. Nogle særlige signalstoffer får cellen til at skifte til næste fase. 

2 Fase: Anden fase er Go-fasen. Langt størstedelen af en voksens persons celler er i denne fase det meste af tiden. G0-fasen er fasen hvor cellen udfører sine særlige funktioner i kroppen. En ændring udefra kommende signaler, kan få cellen til at forlade denne fase og i stedet begynde på s-fasen. 
s-fasen er forberedelsesfasen. Her laver cellen en komplet kopi af DNA, som skaber de karakteristiske x-formede kromosomer vi kan se i mikroskopet. Kromosomernes to identiske kopier kaldes for kromatider, og disse hænger sammen i et område der kaldes centromerne. 

3. Fase: Den tredje fase kaldes for G2-fasen. Cellen har blandt andet nogle mekanismer, der undersøger hvorvidt kopieringen af cellens DNA er forløbet korrekt og derfor er klar til at dele sig. Hvis der er fejl, vil cellen reperarer dem. Hvis det ikke kan lade sig gøre, begår cellen selvmord ved en proces der kaldes Apoptose. Apoptose sørger for udrydelsen af gamle og beskadige celler, så man kan få nogle nye. 

4. Fase: Den fjerde og sidste fase er delingsfasen. Hvis cellen godkendes i G-2fasen (tredje fase), så skifter den fra Interfasen til delingsfasen. Her deler cellen sig til to nye datterceller, ved en proces der kaldes for mitose. 

Jeg tænkter (men er ikke sikker!), at det beskriver interfasen, som yderligere deles op i 4 faser. Men hvis det er korrekt, hvad er så cellens livscyklus? :) 


Svar #1
06. marts 2017 af louisesk9

 

Brugbart svar (0)

Svar #2
07. marts 2017 af trekdoor (Slettet)

Hej L.

jeg synes det er bare to forskellige metoder at dele hele livscyklus ind.

Men stort set kan dette her hjælpe:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cell_cycle#/media/File:Cell_Cycle_2-2.svg

Det er fra wikipedia kilden: https://en.wikipedia.org/wiki/Cell_cycle

T.


Skriv et svar til: Interfasen / livscyklus.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.