Dansk

Kronik - hvor meget tæller inddragelse af materiale fra internettet?

18. maj 2017 af JupiterSauce (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg var i dag til eksamen i skriftlig dansk, hvor jeg valgte at skrive en kronik. Dette gik udemærket, indtil jeg snakkede med en af mine klassekammerater, der spurgte mig, hvad jeg havde inddraget fra internettet. Den del havde jeg overset... Nu sidder jeg med dårlige nerver og er bekymret for, at jeg ikke kan få mere end 4.

Ved I, hvor meget dette kommer til at tælle ned/hvor meget dette vægter?

På forhånd tak. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. maj 2017 af nera

Hvad hed den kronik du skrev?


Svar #2
18. maj 2017 af JupiterSauce (Slettet)

Det var opgave 2, og den tog udgangspunkt i klummen "Tv-programmer manipulerer med os" udgivet i Politiken.


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. maj 2017 af nera

ok - for jeg var oppe, og jeg skulle ikke inddrage noget fra nettet. (Dog var det ikke den samme som du skrev..)


Brugbart svar (1)

Svar #4
18. maj 2017 af nera

Men i hvert fald - hvis der står at du skal bruge/henvise (til) internetsider, så vil jeg tro, at det kommer til at vægte lidt. Har dog læst, at nogle elever blot brugte én henvisning tidligere år, hvilket ikke var det optimale. Det er jo også noget nyt, så man ved ikke helt hvad ministeriet forventer.


Brugbart svar (1)

Svar #5
18. maj 2017 af Bjarnesen (Slettet)

"Der stilles som hovedregel kun krav om at inddrage materiale fra internettet i kronik- og essay-opgaverne.

Under alle omstændigheder vil det altid fremgå af opgaveformuleringen. I kronikken: Eksaminandernes adgang til nettet skal afspejle sig i en nuanceret tilgang til emnet og vise, 1) at de er i stand til at udvælge relevante tekster og kan fungere som kompetente ’ordstyrere’ af de valgte teksters synspunkter og vinkler på emnet, 2) kan udfolde sig på et højere abstraktionsniveau og mere perspektivrigt og facetteret, end de ville kunne have gjort uden adgang til nettet. Namedropping og blotte referater af tekster fra nettet virker negativt ind på diskussionen såvel som formidlingen, hvilket skal indgå i vurderingen."

Altså: det kommer nok til at tælle ned - hvor meget, afhænger af censoren. Det kan jo være, at din opgave stadigvæk er god uden inddragelse af andre synspunkter. 


Svar #6
19. maj 2017 af JupiterSauce (Slettet)

Mange tak for svar, og det tror jeg, at I har ret i. :-)


Skriv et svar til: Kronik - hvor meget tæller inddragelse af materiale fra internettet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.