Matematik

Talfølge og rækker, Haster

21. juni 2017 af Rossa - Niveau: Universitet/Videregående

Hej derude, jeg har ikke ret meget tid tilbage til at træne mig til eksamen.
Jeg er i gange med en gammel eksammensopgave 2016, og jeg ønsker mig at forstå opgaven.
Opgaven lyder:

Lad   {\{ d_n \}_{n \in \mathbb{N}}   være en talfølge som konvergerer mod nul.
. Lad \{ d_n^* \}_{n \in \mathbb{N}} være talfølgen givet ved  d_n^* = \max\{d_n, 0 \} dvs defineret ved at sætte alle negative led af    \{ d_n \}_{n \in \mathbb{N}}    til nul.

Vis at {\{ d_n^* \}_{n \in \mathbb{N}} konvergerer mod nul og giv et eksempel hvor   
\sum_{n \in \mathbb{N}} d_n     er konvergent, men    \sum_{n \in \mathbb{N}} d_n^*  er divergent. 

Det jeg tænker er:   
d_n = \frac{(-1)^k}{k^2}     og      d_n^* = \frac{(\cos(\frac{k \ \pi}{2}))^2}{k}

Hvor    d_n^* \to 0         og    d_n \to \ 0     mensn \to \infty.

\sum_{n \in \mathbb{N}} d_n     konvergerer, mens \sum_{n \in \mathbb{N}} d_n^*er divergent.
Jeg håber, at nogen derude vil hjælpe med denne opgave.

Jeg ser frem til at høre fra jer
På forhånd tak


 


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. juni 2017 af Soeffi


Svar #2
21. juni 2017 af Rossa

Tak Soeff, men det opgave er lidt forvirrende, det kræver, at den en række skal konvergere, og den ene skal ikke


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. juni 2017 af peter lind

Der står ikke i den sidste opgave at den skal konveregere mod 0, kun at den er konvergent.

Jeg vil foreslå an = (-1)n/n


Svar #4
21. juni 2017 af Rossa

Tænker du, at   
\sum_{n=1}^{\infty} d_n = \sum_{n=1}^{\infty} \frac{(-1)^n}{n} < \infty på grund, at d_n er en alternerende række, men hvad er d_n^*, hvor rækken ikke konvergerer?
Jeg foreslår d_n^*= \frac{(\cos(\frac{n}{2} \ \pi))^2}{n}, hvad med det?


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. juni 2017 af fosfor

#4 Du skal altså ikke vælge d^*_n. Kun d_n og da er d_n^* = \max(0,d_n)

Med  d_n=(-1)^n/n er ∑dn konvergent, da leddene går mod 0 og alternerer. Samtidigt er ∑d_n^* divergent, da leddene skifter mellem 1/n og  0


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. juni 2017 af peter lind

#0 og #4

Jeg forstår ikke hvorfor du blander cosinus ind i dette.

Den forslåede række

d   -1/1 + 1/2 -1/3+1/4 - ...

d*   0  + 1/2  + 0  +1/4 ...   = ½(1/2+1/3 +1/4  ... 


Svar #7
21. juni 2017 af Rossa

Fordi den giver 0  mens n er ulige og 1 når n er lige


Brugbart svar (0)

Svar #8
22. juni 2017 af AskTheAfghan

Du kan ændre på rækkefølgen af leddene i {d*n}, og udvælge (mindst) en hale af følgen, kald det {cn}, som ikke indeholder nuller samt at den er delfølgen af {dn}. Eftersom {dn} er konvergent med 0, må delfølgen {cn} være konvergent med 0. Men {cn} er halen af {d*n}, så må {d*n} være konvergent med 0.

Du kan tage dn = (-1)n/n. Da vil Σn≥1 dn konvergere og Σn≥1 d*n = (1/2) Σn≥1 1/n divergere.


Skriv et svar til: Talfølge og rækker, Haster

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.