IT

Windows 10 problemer

02. april 2018 af peter lind - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har i flere år brugt en ældre maskine med en windows 7 version, Det er lige sket det at USB portene ikke længere virker og dermed heller ikke musen. Er der noget at gøre ved det?

Jeg er derfor tvunget til at bruge en bærbar med windows 10, og oplevet en masse problemer med det.

Den brugte en masse tid på internettet. Jeg troede først at det var opdateringer, men for nylig skete der en større opdatering og da opdagede jeg at den også afbrød opdateringen Det tog faktisk mere end to døgn med den opdatering!. Jeg foretog derfor en fjernelse af alle ikke windows programmer. Det hjalp noget men det er stadig et problem

Jeg forsøgte at fjerne nogle windows programmer men der var simpelthen nogle der ikke lod sig fjerne. Det gjalt i øvrigt også nogle programmer, der ikke var udgivet af microsoft

Jeg forsøgte at gøre firefox til min standart browser; men det tillod den ikke. Den tillod mig derimod at vælge nogle komplet ukendte browsere.

Jeg kan ikke heller vælge en PDF læser, som standart. Den bruger microsofts browser


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. april 2018 af OliverHviid

Hm, måske kunne du evt. prøve at nulstille pc'en? Hvis man søger på "Nulstil denne pc", så kan man geninstallere Windows. Man kan vælge at beholde personlige filer eller starte helt om. Måske ville dette løse dine problemer.


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. april 2018 af guuoo2

Efter at du har backuppet dine filer, så gå ind i settings (tandhjul-ikon i startmenuen i kolonnen længst til venstre)
Derfra så "update and security" -> "recovery" -> "reset this pc" -> "delete everything"

Efter "delete everything" spørg den om du vil nulstille harddisken så slettede filer ikke risikere at kunne blive gendannet, men det er ikke nødvendigt og tager meget lang tid.

Når du når til installationen, så vælg engelsk som sprog, da du så meget nemmere kan finde løsninger på hvilke som helst problemer ved at google fejlmeddelserne. (og ikke bliver i tvivl om hvilke termer i en vejledning på nettet der tilsvarer hvilke danske windows termer)


Svar #3
02. april 2018 af peter lind

Jeg foretog en fjernelse af alle windowsprogrammer betyder netop at jeg nulstillede min bærbare.


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. april 2018 af guuoo2

Og derefter har du installeret firefox, uden at den automatisk er blevet standard-browser?

Hvad er desuden "en masse problemer med det". Er det bare hastigheden?


Svar #5
02. april 2018 af peter lind

Det er Ikke bare hastigheden

Jeg kan ikke fjerne nogle programmer både windosprgrammer og andre

Jeg kan ikke vælge nogle programmer som standart. Det gælder browser, PDF læser og andre


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. april 2018 af StoreNord

Først Windows 10:

Jeg kan anbefale dig at installere og køre Malwarebytes.
Det kan også gøres i fejlsikker tilstand.

Jeg selv har på en enkelt bærbar midlertidigt opgivet at få firefox som standard-browser.
Den kommer simpelthen ikke på listen.

Så Windows 7:

Det er dejligt at være fri for alle de opdateringer.
Måske er USB-driveren opgraderet til version, der ikke virker netop til din PC.
Du kan prøve en tidligere version.

For at teste den gamle maskine angående USB og mus  kan du prøve Ubuntu Linux uden at installere.


Brugbart svar (0)

Svar #7
06. april 2018 af StoreNord

Måske kan Windows 10 problemerne skyldes, at det er en opgradering fra Windows 7 eller 8?


Svar #8
06. april 2018 af peter lind

Tak

Jeg vil prøve ubuntu

Windows 10 er ikke en opgradering fra tidliger versioner


Brugbart svar (0)

Svar #9
06. april 2018 af StoreNord

Godt.

Aha.


Brugbart svar (0)

Svar #10
06. april 2018 af StoreNord

Besværlige programmer kan fjernes med Ccleaner, eventuelt i fejlsikker tilstand.


Svar #11
07. april 2018 af peter lind

Jeg har prøvet malwarebytes men den dækker jo kun fremtiden og det er jo præinstalleret programmer, der er problemet

Ccleaner har jeg også kørt og den fjernede nogle programmer som jeg ikke kunne fjerne fra windows, men der alså stadig programmer, som jeg ønsker at fjerne


Brugbart svar (0)

Svar #12
07. april 2018 af guuoo2

Hvad for et program f.eks? Og hvor ligger programfilerne?


Svar #13
07. april 2018 af peter lind

microsoft office, microsoft edge


Brugbart svar (0)

Svar #14
07. april 2018 af guuoo2

Det er ikke besværet værd at fjerne edge. Og computeren bliver kun langsommere, da windows sikkert vil prøve på at geninstallerer det ved nogle lejligheder.

Office slettes ved at gå til

settings -> apps -> apps & features

skriv "office" i "search this list", og klik på resultaterne og vælg uninstall.


Svar #15
07. april 2018 af peter lind

Microsoft edge: Den generer mig direkte

Office:Bortset fra at det står på dansk, har jeg gjort dette; men den fjernes ikke


Brugbart svar (0)

Svar #16
07. april 2018 af StoreNord

How To Uninstall Msoffice 2010 IN Windows 10
https://www.youtube.com/watch?v=RAfBcUxVh0M
men jeg ville ikke selv gøre det. Måske blir jeg en dag bedt om at hjælpe en elev, der skal bruge Wordmat.

How To Uninstall & Remove Edge Browser From Windows 10
http://www.intowindows.com/how-to-uninstall-remove-edge-browser-from-windows-10/
men jeg kan da bare lade være med at bruge Edge, før det er nødvendigt.


Svar #17
08. april 2018 af peter lind

1. Det er den jeg har prøvet; men den fjernes ikke. Den slutter med at skrive at den fjernes; men det gør den alså ikke

2. Jeg vil prøve den metode.

Microsoft edge generer mig. Den starte op på uøskede tidspunkter. Jeg kan selvfølgelig bare lukke den igen, når jeg opdager det; men det er irriterende


Brugbart svar (0)

Svar #18
09. april 2018 af AngelOneOne

Hej Peter,

Har du prøvet Microsofts eget "Remove Office" tool?

https://support.office.com/en-us/article/uninstall-office-from-a-pc-9dd49b83-264a-477a-8fcc-2fdf5dbf61d8

Nu er det ikke sikkert det virker fordi du har prøvet en masse andet, men jeg havde en PC hvor jeg ikke kunne fjerne, geninstallere, opdatere eller installere en nyere Office på og her hjalp toolet med at fjerne Office fuldstændigt, og jeg kunne bagefter installere Office igen.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #19
03. maj 2018 af peter lind

Jeg har endelig fået firefox som standart browser. Jeg har skullet indstallere firefox igen. Det har ikke været nødvendig at afinstallere den oprindelige.


Brugbart svar (0)

Svar #20
09. maj 2018 af Superdudes (Slettet)

Hvad med Chrome... den er hurtigere!


Forrige 1 2 Næste

Der er 21 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.