Studievalg og videregående studie

Valg af Hf.

24. april 2019 af Mulleeeeeee

Hej allesammen.

Jeg står i en virkelig presset situation lige nu, og jeg har virkelig brug for hjælp!

Jeg går lige nu på stx, og er igang med 1.g. Jeg skal starte på VUC efter sommerferien, og der skal jeg tage en hf-enkeltfag, med den udvidedefagpakke, da jeg gerne vil læse medicin. stx var ikke lige noget for mig da jeg ikke er særlig god til at række hånden op, og det går ud over mine karaktere...

Jeg står nu imellem to valg!

Det ene valg er at tage en to årig hf, men min studievejleder siger at det kommer til at være meget presset da jeg skal have omkring 45 timers undervisning om ugen.

Det andet valg er at jeg tager en treårig hf, hvor jeg ikke kommer ikke til at være så presset, og det er også det min studievejleder vil anbefalde til mig... men så tænker jeg hvor presset er presset? fordi jeg er også presset nu men jeg kan sagtens klare det..

Det gode ved to årig hf er jo at jeg er hurtig færdig, men tilgængæld bliver jeg måske presset.

det gode ved treårig hf, er at jeg ikke bliver så presset, men tilgængæld skal jeg have et ekstra år og det gider jeg virkelig ikke! fordi jeg har allerede brugt et år nu på stx 1.g, som jeg bliver færdig med her til sommer. 

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal vælge, jeg skal komme med et svar om 2 uger, og jeg er så forvirret..

Er der nogle der måske har erfaring indenfor hf-enkeltfag med den udvidedefagpakke (science)?

Jeg har virkelig brug for hjælp.


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. april 2019 af peter lind

Du bør også tænke på at det kræver virkelig høje karakterer at komme ind på medicistudiet. Hvis du ikke kan det på stx, hvor store chancer har du for at opnå det på hf. Har du talt med din studievejleder om det?


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. april 2019 af Smut1

Jeg troede ideen med hf-enkeltfag var, at man ikke behøvede at have bestemt sig for på forhånd, hvor mange- og hvilke fag man ville tage (i hvert fald ikke mere end et halvt år ud i fremtiden). Er du sikker på, du skal planlægge det nu? 


Svar #3
24. april 2019 af Mulleeeeeee

Jeg er bedst til at præstere til eksamerne, og derfor kan jeg sikre mig højere karakter via en hf. Jeg skal tage en hf enkeltfag som en fuld hf, derfor bliver jeg også nød til at planlægge hvad jeg vil i fremtiden. Jeg har altid siden folkeskolen ville være læge, så det er ikke en særlig stor planlægning...

Men tilbage til mit overordet spøgsmål, hvad ville være smartest?


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. april 2019 af Anders521

#3

Du lyder ret sikker på opnåelse af høje karakterer via en HF-uddannelse i forhold til STX. Men du spørger om hvad der ville være smartest at vælge - enten en HF-uddannelse på 2 år eller 3 år. I # 0 nævnte du at din studievejleder anbefalede dig at tage den sidstnævnte og jeg er nok enig. Du har længere tid til faglig fordybbelse og forbedre dine studiekompetencer som du nok skal bruge senere til medicin-studiet. Men at du så ikke ønsker at bruge 3 år på en HF-uddannelse for at blive optaget i studiet, synes jeg er ærgeligt da det at være læge har været dit mål siden folkeskolen.   


Svar #5
24. april 2019 af Mulleeeeeee

#4

Grunden til at jeg ikke helt gider at tage den 3 årige hf er fordi jeg tager et ekstra år, og jeg forlænger min uddannelse med et år.. jeg vil gerne bare videre med min uddannelse, men jeg kan godt se at man kommer til at fordybe sig mere fagligt i fagene fordi man har længere tid.

Ville det så være dumt at vælge en 2-årig hf?

Jeg ved det virkelig ikke!


Brugbart svar (0)

Svar #6
24. april 2019 af Smut1

#4 Ja, men skal blot huske at understimulation er mindst lige så slemt som overstimulation, og medfører derfor lige så mange konsekvenser. Her taler jeg ikke blot om faglige konsekvenser og karakterer, men også om generel trivsel og psykisk velbefindende.


Svar #7
24. april 2019 af Mulleeeeeee

#6

Kunne du forklare hvad du mener med konsekvener? Og jeg forstår ikke helt hvad du mener med over og under stimulation.


Brugbart svar (2)

Svar #8
24. april 2019 af gerthansen

Stod i en lignende situation en gang, så var jeg i dit tilfælde med min erfaring, havde jeg taget den tre årrige HF. Det er et år af dit liv vi snakker om for evt at få lov til at lave det du ønsker, og er du ikke villig til at give afkald på et år, vil du det ikke nok. Der er jo folk der tager tre år på gym, og kommer ud med snit som er alt for lave, og så søger 4-5 år inden de endeligt kommer ind, så en pris på et år frem for 4-5 er lidt at betale. Ydermere kan du jo evt snakke med din vejleder om der er mulighed for at du kan starte på den to årrige, og se om det bliver for presset, og så evt bare skifte til den tre årrige.


Svar #9
24. april 2019 af Mulleeeeeee

#8

Tak for dit svar!

Du siger at du har haft erfaring inden for hf, havde du valgt den to-årige eller den tre årrige? og hvordan var sværhedsgraden så?

Jeg kan godt se at det måske er bedre med den 3 årrige fordi der vil være mindre pres, men så tænker jeg bare hvor presset ville det egentlig være med den 2 årrige? 

Jeg kan mærke på mig selv at jeg hælder mere over til den to årrige, fordi jeg bare gerne vil være hurtig færdig, men så skal jeg også tage en stor chance, og det er så her jeg får kolde fødder og bliver i tvivl!


Brugbart svar (0)

Svar #10
24. april 2019 af gerthansen

Tog den 3-årrige, og synes det var fint nok. Synes det gode ved det var at ville du lave ingenting i timerne havde lærerne ikke noget problem med det, så længe du ikke forstyrrede de andre, men ville du gerne lære noget, hjalp de dig med glæde. Det var nok også lidt sjovere at komme til timerne forberedt og lære noget, fremfor at sidde på FB hele dagen, og så gik tiden også lidt hurtigere.


Svar #11
24. april 2019 af Mulleeeeeee

#10

Så det var lidt mere afslappet at have den 3-årrige?

Kunne du godt forstille dig at det måske så ville være hårdt med 2-årrige, når nu den 3-årrige var mere afslappet?


Svar #12
24. april 2019 af Mulleeeeeee

#10

Men jeg tænker at jeg spørger min studievejleder om det kan lade sig gøre at jeg lige afprøver, den 2-årrige hf i måske 2 uger, og hvis jeg så bliver presset, kan jeg bare vælge den 3-årrige. Jeg håber det kan lade sig gøre på den måde


Brugbart svar (0)

Svar #13
24. april 2019 af gerthansen

Svært at sammenligne når man ikke har prøvet det andet, men tænker at den er mere afslappet. Ellers er der jo også muligheden for at du bare spørg hvilke fag der skal til få at du kan få et bevis, og så bare selv sætte fag sammen og sådan.
Men synes du skylle spørge din vejleder om den mulighed ikke kan lade sig gøre, helt sikkert.


Svar #14
24. april 2019 af Mulleeeeeee

#13

Min studievejleder har jo givet mig de fag som er obligatoriske, også har jeg selv rykket rund på nivouer og sådan. så når du mener de fag der skal til før at jeg kan få mit bevis mener du så de obligatoriske fag?


Brugbart svar (0)

Svar #15
24. april 2019 af gerthansen

Præcis, sådan som jeg forstår det, skal man bare have nogen bestmte fag på nogen bestemte niveauer, fx Dansk SKAL man have på A, så kan du jo bare finde ud af hvilke du SKAL have og så bare selv sammensætte en pakke måske. Så kan være du kan få noget hvor du er har lidt mere det første halvår, og så mindre næste halvår. Det kunne være du kunne samle de ting du fandt nemme, og så have lidt flere af dem på en gang, og så gøre sådan at du har mere plads til de lidt tungere.


Svar #16
24. april 2019 af Mulleeeeeee

#15

Min studievejleder har faktisk givet mig et skema på hvordan det kommer til at se ud hvis jeg vælger den 2-årrige. det første år kommer jeg til at have sådan ca. 45-50 timer på en uge.. er det meget?

og det andet år kommer jeg til at have 39 timer, hvilket er min skoleuge nu her på stx..

så jeg bliver kun "presset" det første år, eller er det egentlig presset at have så mange timer?


Brugbart svar (0)

Svar #17
24. april 2019 af gerthansen

Håber det er med forberedelse og sådan, ellers så synes jeg ummidelbart det lyder af rigtig meget. Men det kommer virkelig meget an på hvem du er som person, nogen kan jo knap nok klare bare at læse et fag på ad gangen, mens andre sagtens kan klare de timer. Så det kommerm eget an på den enkelte person. For har du job ved siden, og andre mærkelige pligter, og lang transport tid, og vil med til alle fester, og være social ved siden af, så kan det godt blive meget. Dog hvis du kun har din skole, og bare skal frem og tilbage, så er det jo ikke helt så slemt. Men der er virkelig svært at svare på, på dine vegne, så det er noget du må sætte dig ned og tænke lidt over, for som sagt er der mange faktorer der spiller ind.


Svar #18
24. april 2019 af Mulleeeeeee

#17

Jeg er en type der går meget op i skole, og vil opnå de bedste resultater. Jeg har et job, men tror jeg kommer til at sige op fordi ellers bliver jeg presset.

Jeg vil bare gerne sige tusind tak, fordi du gad at svare på alle mine spørgsmål!


Brugbart svar (0)

Svar #19
24. april 2019 af gerthansen

Igen, det er nået du må gøre op med dig selv :D

Og det var da så lidt, skulle du have flere, eller bare nogen at spare lidt med så skriv endeligt en besked

og lige til sidst, nu ved jeg ikke om du har i sinde at gennemføre 1.g på stx, eller allerede er droppet ud, så tror jeg måske godt du kan få merti/overført nogen af dine C-fag, hvis du har lyst, så du har det mindre på hf, og ikke helt har spildt et år. Men ikke lige noget du må hænge mig op på xD


Svar #20
24. april 2019 af Mulleeeeeee

#19

Jeg har faktisk et sidste spørgsmål hahah. hvad mente du med at om mine timer inkluderede forberedesle?

men nej jeg er stadigvæk igang med min 1.g på stx, og det er rigtigt at jeg kan overføre nogle c-fag derfra, det kommer bare an på om jeg ender med at have nogle gode karakter i dem, altså på mit sidste standpunkt. fordi hvis jeg ikke får nogle gode karakter i de fag, vil jeg helst ikke have dem med.


Forrige 1 2 Næste

Der er 29 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.