Dansk

Dumpet dansk

19. juni 2022 af SofieL333 - Niveau: A-niveau

Hej. 

Nu kræver alle videregående uddanelser at man har dansk fag på A. Jeg har en rimelig irriterende/dårlig lærer, og derfor undrer jeg mig om jeg kan dumpe Dansk A. Jeg har fået 02 skr og 02 mdt som årskarakter. Til eksamen fik jeg 7 i skr og i morgen skal jeg op til mdt eksamen. Hvis jeg nu får 00 i denne eksame, har jeg så dumpet Dansk A? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. juni 2022 af Stxelev02

Man tager så vidt jeg ved gennemsnittet af årskarakteren og eksamenskarakteren i hhv. mundtlig og skriftlig dansk.

Skrifligt: 02 i årskarakterer og 7 i eksamenskarakter = 4,5

Mundtlig: 02 i årskarakter og 00 i eksamenskarakter = 1

(4,5+1)/2 = 2,75

Hvis det er sådan det beregnes, så skulle du bestå faget, hvis bare du får 00 i mundtlig.

Ellers prøv soft.it og indsæt dine karakterer i dansk alene, hvorefter du kan se om den samlede karakter i dansk er over 02.


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. juni 2022 af kravlundis

Hvis du får 00 til din eksamen i mdt. dansk, vil dit gennemsnit i Dansk A ligge på 2.8 - altså bestået. 

Når det så er sagt, synes jeg ikke du skal skyde skylden på din lærer. Jeg er af den overbevisning, at hvis man får 00 til en eksamen, og så oven i købet i dansk, er det simpelthen bare fordi man har været doven og uarbejdsom (og det er i hvert fald ikke lærerens skyld). 

Der findes ikke et mentalt velfungerende menneske der har gjort sig umage med at læse op til eksamen, som får 00. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. juni 2022 af ringstedLC

#0: Nej.

\begin{align*} \textup{Best\aa et dansk kr\ae ver:}\qquad \textup{Gnm.-snit}_D &\geq 2 \\ \frac{2+2+7+D_m}{4} &\geq 2 \\ D_m &\geq 2\cdot 4-(2+2+7) \\D_m &\geq -3 \end{align*}

#1: Et gennemsnit afrundes til én decimal:

\begin{align*} \textup{Gnm.-snit}_D &\geq 2 \\ \frac{2+2+7+0}{4}=\frac{11}{4}=2.75\approx 2.8 &\geq 2 \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. juni 2022 af Stygotius

Man kan ikke sige: "jeg kan dumpe Dansk A"  eller  "har jeg så dumpet Dansk A? "

Verbet "dumpe" tager ikke et genstandsled.


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. juli 2022 af Rikke1864

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=dumpe


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. juli 2022 af Stygotius

Rikke tager vist fejl af hvad DDO er for noget. Det er ikke en liste over rigtigt og forkert dansk, men udelukkende en forklaring på det som  nogen har hørt på et eller andet gadehjørne. Det kan være udmærket dansk eller det kan være det værste misforståëde eller håbløse dansk.

Læs blot f.eks. forklaringerne på "patetisk" eller "bjørnetjeneste"

Angående "dumpe".

For det første hedder det ikke "dansk fag" men "danskfag".

For det andet dumper man  MÅSKE en person, ikke et fag   .....også ifølge den (tvivlsomme) kilde du citerer. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
12. juli 2022 af Stygotius

Det præcise er at sige at verbet "dumpe" på dansk kun bruges intransitivt, ikkke transitivt. Det andet er infantilt, forvrøvlet, danglish  tale/sludresprog.


Brugbart svar (0)

Svar #8
13. juli 2022 af Peterdraisler

Ja, DDO er korpus-baseret. Ordnet.dk bruges af flere lærere og kursister i danskundervisningen, især i det nye fag dansk som andetsprog. 

Vi skal heldigvis ikke være ens, Du må meget gerne have et konservativt sprogsyn. I øvrigt klæder det dig ikke at tale så grimt. 
alt godt og godnat herfra. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
13. juli 2022 af Stygotius

Jeg taler  -med god grund-  grimt om  en måde at udtrykke sig på,   -ikke om et menneske.

Jeg foretrækker at kalde en spade for en spade og ikke opfinde nye, (over)smarte betegnelser som f.eks. "pendulord" og lignende eufemismer. Det er er ikke særligt praktisk for komunikationen at nogle refererer til en hest ved at sige en ko, eller til en dansklærer ved at kalde ham/hende en dansk lærer.

"Man sætter ølse for; man sætter ølse bag. Pølsen beholder dog sin  smag".

Det er muligt at nogle lærere bruger DDO i undervisningen på den omtalte måde, men så bruger de den som en falsk autoritet. DDO er rent deskriptiv, ikke normativ.


Brugbart svar (0)

Svar #10
03. august 2022 af SansCirce (Slettet)

Brooooo hvor er du fkn irriterende. Hvorfor skal du være så aggressive? 


Brugbart svar (1)

Svar #11
03. august 2022 af Stygotius

Er det irriterende at sige tingene som de er  ??  Det er det mit indlæg handler om.

Det gælder også dit sprog.


Brugbart svar (0)

Svar #12
04. august 2022 af SansCirce (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #13
04. august 2022 af SansCirce (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #14
04. august 2022 af kravlundis

Jeg vil anbefale dig det samme, "SansCirce" - at diskutere meningsløst på internettet er ikke just optimal tidsforbrug.

Desuden er "Stygotius" en fantastisk kilde til viden, hvorimod du egentlig bare skaber dig i et barnagtigt sprog.

Ironisk at man beder andre lade være med at kommentere, og bruge deres tid bedre... i en kommentar.

Fortsat god aften :)

Skriv et svar til: Dumpet dansk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.