Kemi

Hvordan finder jeg ud af hvilken formel sølvnitratopløsning har når den er opløst.

12. februar 2023 af Hardness - Niveau: B-niveau

Jeg er ikke sikker men google siger den formelle molekyle er: AgNO3

Jeg leder efter en metode.


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. februar 2023 af ringstedLC

En opløsning af "et eller andet" er altid opløst.

Selve dét at noget er opløst, ændrer ikke dets molekyleformel. Men det gør at molekylerne ikke længere er bundet sammen i større mængder, men findes enkeltvis i opløsningen.

Eksempel: Salt (NaCl) kendes som relativt store hvide krystaller. Opløst i havvand kan det hverken ses eller mærkes, men kan dog smages fordi det stadig er salt.


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. februar 2023 af Heptan

Det kræver at genkende kationer/anioner eller slå dem op.

AgNO3 (s) → Ag+ (aq) + NO3- (aq)       korrekt

hvor NO3- er en sammensat ion.

Hvis man ikke vidste bedre, kunne man også forestille sig opløsningen:

AgNO3 (s) → AgN+ (aq) + O3- (aq)       forkert


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. februar 2023 af AngelOneOne

Hej,

Generelt er der ikke et bestemt system der angiver hvordan stoffer bliver opløst, og dermed hvislke ioner der kommer ud af det. Meget af det er baseret på udenadslære, som i eksemplet her over, at NO3- er en sammesat ion. Prøv at læse her, hvor både ionforbindelser og molekyleforbindelser gennemgås, også med hensyn til navne og sammensatte ioner: https://kemi.androide.dk/6-ion-og-molekyleforbindelser/

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Hvordan finder jeg ud af hvilken formel sølvnitratopløsning har når den er opløst.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.