Fysik

Formel for varmekapacitet!! Er max forvirret.

16. februar 2023 af sofia877 - Niveau: B-niveau

Hey allesammen

Okay, så jeg er ret forvirret mht. varmekapacitet. 

Min lærer har sagt at formlen for stort C (varmekapacitet) er 

C= m·c 

dog så har jeg fundet ud af, at det er 

C= Delta Q / Delta T 

Er der nogen her som kan forklare.. det ville være rart hvis I kunne forklare formlerne og hvilken der er rigtig...

PÅ FORHÅND takkkk


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. februar 2023 af peter lind

De er begge rigtige.

I den første tilfælde får man varmekapaciteten ved at slå varmekapaciteten c op i en tabel og ganget den med massen.

 I det andet tilfælde har man målt varmekapaciteten ved at måle varmetilførslen ΔQ og den tilsvarende temperaturstigning ΔT.

Målingen kan for eks. fortages ved at have en dyppekoger i et glas vand


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. februar 2023 af ringstedLC

Begge formler er rigtige.

"C" er varmekapaciteten af et legeme med den specifikke varmekapacitet c og massen m.

Varmekapaciteten er også forholdet mellem den tilførte varmeenergi ΔQ og temperaturstigningen ΔT:

\begin{align*} C=m\cdot c &= \frac{\Delta Q}{\Delta T} \\ \Delta Q &= m\cdot c\cdot \Delta T \end{align*}

som du sikkert genkender.


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. februar 2023 af ringstedLC

Eksempel 1:

\begin{align*} 2\;\textup{kg (1 L) vand: }C &= 2\;\textup{kg}\cdot 4182\,\tfrac{\textup{J}}{\textup{kg}\,\cdot\, K}=8364\,\tfrac{\textup{J}}{\textup{K}} \end{align*}

Det kræver altså 8364 J at opvarme to kg vand en grad .

Eksempel 2:

\begin{align*} \textup{Energitilf\o rsel: }\Delta Q &= 2\;\textup{kg}\cdot 4182\,\tfrac{\textup{J}}{\textup{kg}\,\cdot\, K}\cdot (100-0)\,\textup{K} \\ \Delta Q &=836400\,\textup{J} \end{align*}

Der skal tilføres 836.4 kJ til 2 kg vand for opvarme det fra 0º til 100º.

\begin{align*} C &= \frac{\Delta Q}{\Delta T} \\ 8364\,\tfrac{\textup{J}}{K} &= \frac{836400\,\textup{J}}{100\,\textup{K}} \end{align*}


Skriv et svar til: Formel for varmekapacitet!! Er max forvirret.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.