Kemi

Fældningsreaktion (forsøg)

07. april 2023 af Annicca (Slettet) - Niveau: C-niveau
Hejsa. Jeg er i gang med noget forberedelse til eksamen i kemi, hvortil jeg har valgt at tage udgangspunkt i et forsøg, vi engang lavede. Det jeg har skrevet lige nu er:
Som et eksempel vil jeg tage udgangspunkt i vores forsøg med rensning af spildevand. Her blev der dannet en fældningsreaktion ved, at jern(III)-ioner tilsættes spildevandet – hvor vi ved, at spildevandet indeholder phosfat-ioner, og dermed vil disse phosfat-ioner og jern(III)-ioner reagerer sammen og danner en tungopæøslig fældning af jern(III)fosfat. Denne fældning kan så filtreres fra vandet, hvilket resulterer i en reduktion af mængden af phosfat-ioner i vandet. Måden hvorpå denne reaktion mellem jern(III)-ionerne og phosfat-ioner er så ledes:
Fe3+ + PO43- ? FePO4 (tungoplæslig fældning).
Her reagerer jern(III)-ionerne (Fe3+) med phosfat-ionerne (PO43-) og danner jern(III)fosfat, som er en tungoplæslig fældning og dermed kan filtreres fra vandet.




Men et eller andet siger mig bare, at det ikke er korrekt. Der er noget, der ikke stemmer overens?? Det er længe siden, vi lavede forsøget - er der nogen af jer, der kan se om noget af ddt, ikke hænger sammen?

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. april 2023 af mathon

Hvad stemmer ikke overens?


Svar #2
07. april 2023 af Annicca (Slettet)

Det med, om det er jern(III)-ionerne (Fe3+), der fjerne phosfat-ionerne i spildevandet?

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. april 2023 af mathon

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwif9s6Uw5j-AhXlSPEDHakaDyoQtwJ6BAhMEAI&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DUBe-tRjUgOI&usg=AOvVaw1_WHFWQHxfuWbkU3Zx3GOx


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. april kl. 18:03 af Ruolian

Hej jeg skal op til eksem i kemi men jeg kan ikke husk om hvad vi har lave i Fældningsreaktion (forsøg) kan i hjæp mig med det 


Skriv et svar til: Fældningsreaktion (forsøg)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.