Fysik

tangenthældningen

05. september 2023 af SimonLGS - Niveau: A-niveau

Hej 

Er der nogen som kan hjælpe med opgave 5.

Jeg ved at kravet er overholdt men ved ikke hvordan jeg skal gribe opgaven og forklare den på en faglige og matematiske måde 


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. september 2023 af SuneChr

Lad en cirkel med centrum (a , 0) og radius a være cirklen hvori buestykket ligger
(x - a)2 + y2 = a2
Vi kender punkterne (0 , 0) og (2 , 18) på cirklen. Indsæt det sidstnævnte punkt i cirkelligningen
og find derved a.
Benyt derefter en tangentligning for cirklen.


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. september 2023 af ringstedLC

Med tårnets akse indlagt på x-aksen har du sikkert bestemt en forskrift for cirkeldelen. Den er differentiabel:

\begin{align*} \textup{Tangent}&:y &&= f'(x_0)\cdot (x-x_0)+f(x_0) \\ \textup{H\ae ldningsvinkel}&:\tan(v) &&= a=f'(x_0) \\ \textup{St\o rste\,h\ae ldn.-vinkel\,m.\,\textit{x}-akse}&: v_{maks} &&= \tan^{-1}\bigl({f_c}'(72)\bigr) \\ &&&=\textup{Mindste\,vinkel\,m.\,"\textit{x}\;=\;72\,"} \end{align*}

Vedhæft meget gerne billedfiler, - og helst ikke Officedokumenter.


Svar #3
05. september 2023 af SimonLGS

Tak for jeres svar
Jeg skal nok vedhæfte billedfiler næste gang

Svar #4
05. september 2023 af SimonLGS

Kan i måske hjælpe også med opgave 2, hvor man skal finde betonmængden i væggen.
Jeg er i tvivl om jeg har gjort deg rigtigt. Måden jeg gjord på er, ved at jeg fandt arealet under funktionerne og gangede det med væggens tykkelse

Er i tvivl om jeg skal gøre det på denne måde, eller jeg skal finde en anden funktionsforskrift, hvor den er 0.6 m lavere end den oprindelig

Brugbart svar (0)

Svar #5
05. september 2023 af ringstedLC

Arealet under graferne er det halve tværsnitsareal af hele tårnet. Det drejede du 360º om x-aksen i opgave 1.

For at bestemme volumet af væggen, må du bestemme volumet af det indre omdrejningslegeme og trække det fra det ydre.

Når tykkelsen er opgivet vinkelret på yderfladen får cirkeldelen en radius, der er tykkelsen større. Den forskrift er kun 0.6 m "lavere" ved overgangen til parabeldelen. Hverken cirkel- eller parabeldelen er altså de oprindelige funktioner forskudt med 0.6.

Parablens toppunkt er også 0.6 m "lavere". Dens virtuelle startpunkt kan beregnes som afstanden 0.6 m fra en tangent i den ydre parabeldels startpunkt. Brug dette til den indre parabelfunktion.


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. september 2023 af ringstedLC

2.

\begin{align*} V_{v\ae g} &= V_{tot}-V_{i} \\ &= \pi\cdot\! \int_{0}^{72}\!f(x)^2\,\mathrm{d}x-\pi\cdot\! \int_{0}^{72}\!f_i(x)^2\,\mathrm{d}x \\ &\approx 57324.7\,\textup{m}^3-\pi\cdot\!\int_{0}^{72}\!f_i(x)^2\,\mathrm{d}x \\V_{v\ae g} &\approx 4261\,\textup{m}^3 \end{align*}


Skriv et svar til: tangenthældningen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.