Kemi

Hvad er det teoretiske udbytte?

19. november 2023 af 23årgammeltmenneske - Niveau: C-niveau

Hvad er det teoretiske udbytte af MgCl2, hvis du opløser 2g Mg i overskud af saltsyre? 

Vores lærer skrev svaret på tavlen, men jeg forstår ikke helt spørgsmålet eller løsningen. 

Kan nogle forklare det, herunder hvad der menes med overskud af saltsyre? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
19. november 2023 af Lektiehjælp2023

Du siger bare --> 2 g/ 24,31g/mol= 


Brugbart svar (1)

Svar #2
19. november 2023 af Sveppalyf

Mg + 2 HCl → MgCl2 + H2

2 g Mg indeholder stofmængden

n = m/M

n = 2g / 24,31g/mol = 0,08227 mol

Da der er overskud af HCl, vil al magnesiummet bliver omdannet ved reaktionen. Vi kan af reaktionsligningen se at der bliver dannet den samme stofmængde MgCl2 som der er Mg. Dvs.

n(MgCl2) = 0,08227 mol

Som har massen

m = n*M

m = 0,08227mol * 95,211 g/mol = 7,8 g


Svar #3
19. november 2023 af 23årgammeltmenneske

Tak for svar! Så hvis da var underskud, betyder der, at der vil foreksempel ikke være det dobbelte mol antal af saltsyren i forhold til magnesium? Er saltsyren det man kalder den begrænsede faktor?

Så i teorien vil vi få 7,8 g  mol MgCl2 hvis vi har 2 g Mg? (min lærer fik det regnet til 7,6 pga. afrundinger)

Min lærer skrev 3,6 som er det praktiske udbytte - er det noget hun fandt frem til ud fra de oplysninger vi har fra opgaven eller er det et eksempel fra hendes side af? 


Brugbart svar (1)

Svar #4
19. november 2023 af Sveppalyf

Da der er overskud af HCl, så er det mængden af Mg der begrænser hvor meget MgCl2 der kan blive dannet.

Hvis der i stedet havde været overskud af Mg, så havde HCl været den begrænsende faktor, og vi skulle have haft en oplysning om hvor meget HCl der var tilstede for at kunne regne opgaven.

Din lærer har måske brugt nogle lidt andre værdier for molvægtene. Jeg googlede dem bare, og hun har måske haft flere eller færre decimaler på sine værdier.

Det praktiske udbytte må stamme fra et konkret forsøg. Det er ikke noget vi kan beregne ud fra de her givne oplysninger.


Svar #5
19. november 2023 af 23årgammeltmenneske

Tak, nu forstår jeg det meget bedre! 


Skriv et svar til: Hvad er det teoretiske udbytte?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.