Matematik

Matematik opgave

03. december 2023 af ss15 - Niveau: B-niveau

Hej. Er der nogen, som har mulighed, for at hjælpe med denne opgave?

Et polynomium f er givet ved forskriften f(x)= x^6 - 5x^3 + 4

Det oplyses, at grafen for f har netop to skæringspunkter med førsteaksen.

a) Bestem koordinatsættet til hvert af disse skæringspunkter.

b) Bestem monotoniforholdene for f.


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. december 2023 af ringstedLC

a)

\begin{align*} f(x)=0 &= x^6-5x^3+4 \\ x &=\left\{\begin{matrix}x_1\\ x_2\end{matrix}\right. \end{align*}

b)

\begin{align*} f'(x)=0 &= (...) \\ x &=\left\{\begin{matrix}x_3\\ x_4\end{matrix}\right. \end{align*}

Begge opgaver løses med CAS og monotonifholdene bestemmes.


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. december 2023 af Eksperimentalfysikeren

Erstat x3 med u. Det giver en andengradsligning, som du løser på normal måde. Uddrag så tredieroden af de to u-værdier.


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. december 2023 af Eksperimentalfysikeren

b) u=x3 er en monotont voksende funktion. Derfor vil f have ekstremum ved de x-værdier, hvor det tilsvarende andengradspolynomium har ekstremum i u.


Svar #4
04. december 2023 af ss15

Hej. Jeg forstår ikke helt, hvorfor du gør, som du gør. I opgave a skal jeg udregne 0, men hvad er det, du gør i b?


Svar #5
04. december 2023 af ss15

Jeg har fået opgave a til at være x =1, x2 = 1.5874. Kan det passe?


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. december 2023 af StoreNord

Ja. Det er korrekt.

Men vil du ikke angive det præcist?


Svar #7
04. december 2023 af ss15

Hvad mener du med præcist? 

Skal jeg afrunde det eller?


Brugbart svar (0)

Svar #8
04. december 2023 af mathon

                         \small x=\left\{\begin{matrix} 1\\\sqrt[3]{4} \end{matrix}\right.


Brugbart svar (0)

Svar #9
04. december 2023 af Eksperimentalfysikeren

a) f(x)= x^6 - 5x^3 + 4=0

u=x3

g(u) = u2 - 5u + 4

f(x) = g(x3)

g(u) = 0

Løsning:

\\u=\left\{\begin{matrix} 1\\ 4 \end{matrix}\right. \\x=\sqrt[3]{u} \\x=\left\{\begin{matrix} \sqrt[3]{1}\\ \sqrt[3]{4} \end{matrix}\right. \\x=\left\{\begin{matrix} 1\\ \sqrt[3]{4} \end{matrix}\right.

b)

g'(u) = 2u-5=0 ⇒u=5/2

Da g(u) er et andengradspolynomium med positiv koefficient til andengradsleddet, har det et minimum, som ligger ved u=5/2.

Da u=x3 er monotont voksende, har f(x) et minimum ved

x=\sqrt[3]{5/2}


Brugbart svar (0)

Svar #10
04. december 2023 af M2023

#0. Graf for funktionen.

Vedhæftet fil:graf.png

Brugbart svar (0)

Svar #11
04. december 2023 af Eksperimentalfysikeren

En lille tillægsbemærkning:

Tallet 1.5874. er ikke den korrekte løsning, men en tilnærmelse. Man skal så vidt det er muligt angive den eksakte løsning med mindre, der er bedt om en afrundet løsning.

Tallet 5/2 er en eksakt værdi, mens 2,5 kan betragtes som en afrundet værdi. Godt nok runder man ikke af, når man dividerer 5 med 2, men man kan ikke bagefter se, om der menes 5/2 eksakt eller det er 2,487 eller lignende, der er afrundet.


Svar #12
04. december 2023 af ss15

Sidste spørgsmål.
Hvor kommer u fra? Altså jeg skal beregne det hele i CAS

Brugbart svar (0)

Svar #13
04. december 2023 af ringstedLC

Uden hj.-midler:

\begin{align*} f(x)=0 &= x^6-5x^3+4 \\ 0 &= \bigl(x^3\bigr)^{\!2}-5x^3+4 \\ 0 &= {\color{Red} u}^2-5{\color{Red} u}+4 &&,\;u=x^3 \\ u &= \frac{-b\pm\sqrt{b^2-4\,a\,c}}{2\,a}\Rightarrow u=\left\{\begin{matrix}1\\ 4\end{matrix}\right\}\Rightarrow &&\;\;\,x=\sqrt[3\,]{u} \end{align*}

Med hj.-midler indstilles CAS til eksakte værdier.

NB Skriv beskrivende og sigende titler!


Svar #14
04. december 2023 af ss15

Jeg har nogenlunde forstået det, men er der ikke en lettere måde at finde de to skæringspunkter ved brug af CAS?


Brugbart svar (0)

Svar #15
04. december 2023 af M2023

#14. Dette er en løsning i Geogebra:

Vedhæftet fil:Geogebra.png

Brugbart svar (0)

Svar #16
05. december 2023 af StoreNord

Jeg synes nu, det er rarest at tegne den i Geogebra. Så får man straks føling med den.
Men så får man godt nok ikke så fine præcise løsninger!

TI'nspire Cas på computeren er også en fin løsning med præcise værdier.


Brugbart svar (0)

Svar #17
05. december 2023 af Eksperimentalfysikeren

Det er en udmærket idé at tegne funktionen, gerne i Geogebra. Så kan man også se, at der en vandret vendetangent i x=0.

#12 De tre led indeholder alle tre hele potenser af x3: x6 = (x3)2, x3 og 1=(x3)0. Derfor kan det betale sig at erstatte x3 med en anden variabel, som jeg har kaldt u. Derved bliver udregningerne nemmere. Man skal så lige huske, at man skal se efter, hvilken indflydelse, det har på resultatet. Jeg glemte, at da u=x3 har en vandret vendetangent i x=0, vil f også have det. Altså:

u=p(x) = x3

g(u) = u2 - 5u + 4

f(x) = g(p(x))

f '(x) = g'(p(x))p'(x) = (2p(x)-5)*3x2 = (2x3-5)*3x2.

Dette kan ganges ud, men det skal bruges til at finde vandrette tangenter, så det skal sættes lig med 0. Vi bruger så nulreglen, hvor den første parentes giver 2x3-5=0, der er den løsning, vi kender og som giver minimet, og den anden faktor giver 3x2=0, som har løsningen x=0. Da 3x2 er ikkenegativ for alle x, er der tale om en vendetangent.


Svar #18
05. december 2023 af ss15

Okay! Tak for hjælpen (:

Skriv et svar til: Matematik opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.