Matematik

Regression

04. januar kl. 16:07 af hfstudentt - Niveau: C-niveau

Hejsa. Jeg skal lave regression i GeoGebra, hvor jeg bl.a. skal diskutere om denne model er holdbare. Min lærer siger, at det er den ikke, og jeg skal argumenter for, hvorfor den latså ikke er holdbar. Jeg har taget udgangspunkt i de 3 ting, man skal, når man vudere --> forklaringsgraden, residualplottet samt selve grafen. Jeg synes ikke, at jeg kan se, hvorfor grafen ikke skal kunne bruges???

Billede vedægftet af regression


Svar #1
04. januar kl. 16:07 af hfstudentt

Og her:


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. januar kl. 17:37 af jl9

Afvigelsen svinger meget, se f.eks ved omkring 20, 50 og 90.

Overvej hvor meget 0.2 milliarder er.


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. januar kl. 18:03 af SuneChr

0,2 mia indbyggere er til sammenligning med f.eks. EU landenes med ca. 0,447 mia


Svar #4
05. januar kl. 13:31 af hfstudentt

Men jeg forstår bare stadig ikke, hvorfor den her model ikke kan bruges?

Brugbart svar (0)

Svar #5
05. januar kl. 16:40 af SuneChr

Hvis modellen skulle holde udover år 2005, ville befolkningstallet i
år 2050 være 12,8 mia, hvor FN's fremskrivning siger 9,7 mia
    og
år 2100 være 27,5 mia, hvor FN's fremskrivning siger 10,4 mia.

Normalt er det med vækstkurver, hvad angår biologiske forhold, at
de har visse ekstreme afvigelser fra virkeligheden og må justeres,
da de ellers ville løbe løbsk, hvilket ovenstående tydeligt viser.
For befolkninger i en hastigt foranderlig verden spiller mange forhold
ind: epidemier, krige, hungersnød, naturkatastrofer og meget andet.
Man skal ikke ukritisk godtage en analyse, fordi R2 ligger "tæt på" 1. 
    


Brugbart svar (0)

Svar #6
05. januar kl. 17:22 af ringstedLC

Lidt mærkeligt at din lærer nærmest "kortslutter" din diskussion ved at diktere en konklusion.

Prøv iøvrigt at lave polynomiel regression (2 el. højere) og sin(us) regress. og deres residualplots og se at de passer endnu bedre for perioden 1900 - 2005.


Brugbart svar (0)

Svar #7
05. januar kl. 21:50 af SuneChr

Jeg synes at kunne læse i spørgerens oplæg, at læreren har sine betænkeligheder ved modellens
holdbarhed, når vi med det foreliggende materiale bruger samme model til befolkningsprognoser
i fremtiden. Om lærerens kritik af modellen alene er rettet imod, hvad den viser indtil 2005, eller
om kritikken specifikt rettes om modellen for de følgende år, må spørgeren kunne svare på, og om
opgaven i første omgang var at opstille en eksponentiel funktion, og om der kunne være flere
alternativer til bedre modeller. At modellen er en model for verdens befolkningstal er der nok ikke
tvivl om, og hvor en sammenligning med FN's prognoser* for de to nævnte år har været et argument
for at forkaste den.
__________
*  Prognoserne fra FN er for min egen regning og indgår ikke i den oprindelige opgave.


Skriv et svar til: Regression

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.